De Onmisbare Transitie: Hoe Disruptieve Technologieën het Onderwijs Hervormen

Columns

Het bleek dat studenten met een abonnement volledig verschoven van het proberen om online oplossingen te vinden en ze te kopiëren naar hun studiemateriaal, naar een gratis chat met ChatGPT en daarmee het genereren van oplossingen en meer voor hen.

Het in de VS gevestigde CHEGG, het online onderwijsbedrijf (of zoals de Wall Street Journal stelt 'online education giant') wat jarenlang de bron was voor studenten die op basis van een abonnement hulp wilden met hun huiswerk, of een potentieel hulpmiddel voor plagiaat, staat aan de rand van een faillissement.

Eén van de ontwikkelingen, ook gebaseerd op de principes van ChatGPT, die aan het bestaansrecht van CHEGG 'sleutelt' is UNSTUCK 'Chat with Your Class'. Leerlingen en studenten kunnen nu hun lessen/colleges opnemen, (laten) transcriberen en ongevraagd bronnen (laten) toevoegen door UNSTUCK, bronnen die de docent soms/vaak niet eens aanhaalt. 

Lange tijd kenden we leraren tekorten, de transitie die nu, als gevolg van de toepassing van kunstmatige intelligentie in de organisatiestructuur, plaatsvindt binnen de dienstverlening sector is een 'veeg teken'. Nadat eerder de 'Big Four' consultancy ontslagrondes aankondigden, net zoals een service bedrijf als Booking.com en een bank als Rabobank, onder invloed van voor een belangrijk deel gratis taalmodellen en AI, is het nu de beurt aan het onderwijs.

De wereld van het onderwijs staat dan ook op een keerpunt. Disruptieve technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) en taalmodellen veranderen niet alleen de manier waarop we informatie verwerken, maar ook hoe we leren en onderwijzen.

Traditionele onderwijsinstellingen worden geconfronteerd met een urgente noodzaak om zich aan te passen of het risico te lopen irrelevant te worden.

In deze blog verkennen we de uitdagingen en kansen die deze technologische revolutie met zich meebrengt voor het onderwijs, en bieden we inzichten voor instellingen, studenten en professionals.

Deze bijdrage bestaat uit 5 onderdelen:

  1. De Druk van Disruptie;
  2. Strategieën voor Onderwijsinstellingen
  3. Het Risico van Niet-Handelen
  4. Advies voor Studenten en Werkenden
  5. Conclusie.

Maar eerst leg ik mijn blog post opnieuw voor aan mijn Deep Dive AI podcasters en deze keer voeg ik een transcriptie toe van 'hun gesprek'. 

Welkom bij de Deep Dive. Klaar om te verkennen hoe technologie het onderwijs op zijn kop zet?

Altijd in voor een goede shake-up.

Vandaag richten we ons op AI en die superslimme taalmodellen.

Ja,

je kent degenen die de krantenkoppen halen.

Oh ja, ze veranderen alles.

Onze bron een blogpost genaamd ‘De Onmisbare Transitie: Hoe Disruptieve Technologieën het Onderwijs Hervormen.

Pakkende titel.

Het betekent de essentiële transitie. Hoe disruptieve technologieën het onderwijs hervormen.

Direct to the point.

En dat is onze missie vandaag, mensen. Uitzoeken wat deze veranderingen voor jou betekenen, of je nu student, docent of gewoon nieuwsgierig bent naar de toekomst.

Het is een toekomst die we niet kunnen negeren.

Precies. Dus deze blogpost benadrukt echt dat onderwijs op een kruispunt staat, als een keerpunt.

Helemaal mee eens. Het is als traditionele scholen en universiteiten.

Ja.

Ze staan ​​onder druk om zich aan te passen

omdat de wereld zo snel verandert.

Precies. Kennis evolueert sneller dan ooit tevoren.

Oké. Maar hoe ziet dat er dan uit? Zo praktisch? Nou, denk er eens over na. Klaslokalen met AI-docenten, gepersonaliseerde lessen voor elke leerling, of online platforms, superflexibel, die diploma's aanbieden die je voorheen niet gemakkelijk kon krijgen.

Het is een heel ander balspel.

Dat is het, en het is spannend, maar ook een beetje eng als je niet voorbereid bent.

Oké, dus waarom is deze verschuiving zo belangrijk? Zoals, wat gebeurt er als we gewoon vasthouden aan de oude manieren?

Drie grote redenen, en ze hebben allemaal direct invloed op ons.

Kom maar op.

De eerste, relevantie. De vaardigheden die werkgevers willen, die veranderen zo snel dankzij technologie.

Zoals AI, automatisering, al dat soort dingen.

Ja. En traditioneel onderwijs worstelt om bij te blijven.

Wat betekent dat studenten afstuderen met vaardigheden die al verouderd zijn.

Helaas, soms. Ja. Neem bijvoorbeeld cyberbeveiliging.

Ja. Dat is altijd in ontwikkeling.

Precies. Wat je vandaag weet, is morgen misschien nutteloos.

Dus het is niet alleen een keer leren. Het gaat erom je vaardigheden voortdurend bij te werken.

Dat is de sleutel. Een leven lang leren. Het is niet langer zomaar een modewoord.

Logisch. Nou, reden nummer twee,

Concurrentie. Nieuwe spelers betreden de onderwijsscène. Online platforms, gespecialiseerde bootcamps.

Ik heb die advertenties overal gezien.

Ze duiken overal op. En ze zijn vaak wendbaarder, meer technisch onderlegd,

Zodat ze kunnen bieden wat studenten daadwerkelijk willen, misschien zelfs sneller.

Precies. Meer flexibiliteit, meer realistische dingen, minder van de traditionele franje.

Wauw. Dus het hele onderwijssysteem wordt op zijn kop gezet

Het wordt tijd. En dat brengt ons bij de derde, misschien wel de belangrijkste reden.

Leg het op toekomstbestendig maken. De arbeidsmarkt zelf verandert zo snel dat hij bijna onherkenbaar is ten opzichte van een paar jaar geleden.

We hebben automatisering die banen overneemt.

Ja. Data-analyse is nu cruciaal in vrijwel elk vakgebied.

En er duiken nieuwe banen op waar we nog niet eens aan gedacht hebben.

Precies. Het is veel om bij te kunnen houden.

Dat is zo. Gelukkig zegt de blogpost niet alleen: "Hé, alles kan verbeteren." Het biedt een aantal manieren om hiermee om te gaan,

Er worden vijf belangrijke strategieën voor onderwijsinstellingen gegeven, zodat die kunnen gedijen, niet alleen overleven.

Oké, ik luister. Strategie nummer één,

Curriculum innovatie. Niet meer ontwijken van AI, data-analyse, digitale geletterdheid.

Moet het allemaal ingebed worden?

Het is nu een must-have, geen nice-to-have.

Kun je een voorbeeld geven? Hoe zou dat er in een klaslokaal uitzien?

Zeker. In plaats van alleen coderen te onderwijzen, stel je je voor dat studenten AI gebruiken om een ​​app te ontwerpen die een probleem uit de echte wereld oplost.

Wauw. Zoals wat?

Zoals een app om voedselverspilling te verminderen of mensen te helpen toegang te krijgen tot gezondheidszorg in afgelegen gebieden. Weet je, technologie voortaan voorgoed gebruiken.

Dat is geweldig. En het gaat niet alleen om de technische vaardigheden, het is ook probleemoplossing.

Absoluut. Het is die interdisciplinaire benadering, puttend uit verschillende vakken die echt waardevol is.

Oké. Strategie nummer twee,

Lerarenopleiding. Je moet docenten de tools geven om deze nieuwe technologie effectief te gebruiken.

Alsof je er gewoon een tablet naartoe gooit, dan is het niet genoeg.

Nee. Denk bijvoorbeeld aan virtual reality. Ongelooflijk potentieel, maar docenten hebben training nodig om het te gebruiken, toch?

Dus het gaat erom hen te ondersteunen, hen vertrouwd te maken met de technologie.

Precies. Precies. En bovendien moeten docenten ook blijven leren.

Logisch. De technische wereld verandert zo snel,

Een leven lang leren is op iedereen van toepassing, ook op docenten.

Dus we hebben curriculumupgrades, lerarenopleiding. Wat is het volgende?

Technische infrastructuur. Moet die faciliteiten upgraden.

Zoals beter internet op scholen.

Ja. Snelle toegang voor iedereen. Betrouwbare apparaten. Software waarmee leerlingen in hun eigen tempo kunnen samenwerken en leren.

Dat brengt iets belangrijks naar voren, toch? Deze blogpost gaat over rechtvaardige toegang.

Absoluut. Elke leerling heeft gelijke toegang tot technologie nodig. Geen excuses.

We kunnen niemand achterlaten alleen omdat ze niet over de middelen beschikken.

Precies. Toegang tot technologie is nu een basisvereiste, geen luxe.

Oké. Wat is strategie nummer vier?

Samenwerking met de industrie. Scholen en universiteiten moeten samenwerken met bedrijven, technologiebedrijven.

Waarom dat?

Om expertise, middelen, realistische inzichten te krijgen, al dat goede spul.

Kun je een voorbeeld geven?

Zeker. Stel je voor dat een middelbare school samenwerkt met een lokale AI-startup. Studenten krijgen stages, praktijkervaring,

En werkgevers krijgen nieuwe perspectieven, misschien zelfs toekomstige werknemers.

Precies. Iedereen wint. Het overbrugt de kloof tussen school en de echte wereld.

Dat vind ik leuk. En de vijfde en laatste strategie,

Beoordelingen van resultaten van leerlingen en studenten heroverwegen. Traditionele tests, ze vatten niet altijd de vaardigheden die er nu het meest toe doen,

Zoals kritisch denken, problemen oplossen, al die dingen die robots nog niet kunnen.

Precies. We hebben nieuwe manieren nodig om te meten hoe leerlingen leren. Focus. focussen op die hogere-orde vaardigheden.

Dus niet alleen feiten onthouden, maar ze ook echt begrijpen en toepassen.

Dat is het. Denk aan portfolio's waarin studenten hun werk laten zien, hun vaardigheden in actie demonstreren. Veel realistischer dan een multiplechoice-toets.

Absoluut. Oké.

Dus we hebben een routekaart voor hoe onderwijsinstellingen zich kunnen aanpassen, wat geweldig is.

Maar wat als ze dat niet doen? Wat gebeurt er dan?

Oh, dat is waar het een beetje lastig wordt. De blogpost schetst drie grote risico's, en die hebben invloed op iedereen. Niet alleen scholen.

Oké, dit klinkt serieus. Laten we meteen na deze pauze in die risico's duiken.

Oké, dus risico nummer één, diploma's verliezen hun waarde.

O, dat is een grote. Hoe gebeurt dat?

Nou, als scholen de vaardigheden die werkgevers daadwerkelijk nodig hebben niet onderwijzen,

Die kloof waar we het eerder over hadden

Precies. Werkgevers beginnen zich af te vragen: betekent dit diploma überhaupt nog iets?

Ze willen bewijs van vaardigheden, niet alleen een papiertje,

Ze zoeken mensen die meteen aan de slag kunnen, problemen kunnen oplossen, niet alleen reciteren. feiten.

Dus een diploma is misschien niet meer het gouden ticket dat het vroeger was. Wat is het volgende risico?

Dalende inschrijving. Denk er over na.

Oké, ik denk

Als traditionele instellingen niet bijblijven en dingen aanbieden die niet meer relevant zijn,

Studenten gaan ergens anders heen.

Je hebt het. Ze zullen programma's vinden die aansluiten bij hun doelen, die hen de vaardigheden geven die ze nodig hebben om echt te slagen.

Logisch. Studenten hebben nu meer keuzes dan ooit.

En ze zijn slim. Ze gaan geen tijd en geld verspillen aan iets dat niet loont.

Dus instellingen moeten hun aanpak veranderen. Wat is het derde risico?

Organisatorische achteruitgang. Het is alsof je, als je niet vooruit gaat, achteruit gaat.

Je dommelt in, je verliest

Soort van. Ja. Zonder innovatie worden dingen muf, inefficiënt.

Kwaliteit gaat omlaag.

Ja. En dat kan voort rollen. Slechte reputatie, minder financiering, moeite om goede docenten aan te trekken. Het is een neerwaartse spiraal.

Klinkt alsof aanpassing de sleutel is tot overleven in de onderwijswereld.

Dat is het echt. We hebben het over het grote geheel voor instellingen gehad, maar hoe zit het met individuen?

Ja. Wat betekent dit allemaal voor iemand die zoiets heeft van: "Oké, ik wil dingen leren.".

Goede vraag. Hoe navigeer je met al deze veranderingen zelfs door deze nieuwe wereld van onderwijs?

Ja. En hoe zorg je ervoor dat je succesvol bent? Dit is wat ik wil weten.

De blogpost geeft een aantal gedegen adviezen. Ten eerste, wees kieskeurig. Kies voor innovatieve aanbieders.

Dus niet zomaar voor de grote school gaan, maar kijken naar wat ze daadwerkelijk onderwijzen.

Precies. Zoek naar plaatsen die technologie omarmen en hun cursussen afstemmen. wat de arbeidsmarkt daadwerkelijk nodig heeft.

Het gaat erom de juiste match te vinden voor je doelen, niet alleen de mooiste naam.

Je hebt het. Tweede advies, investeer in digitale vaardigheden.

Zoals, iedereen heeft dit nodig, ongeacht in welk vakgebied ze actief zijn.

Zo'n beetje. Ja. AI, data-analyse, digitale geletterdheid. Het is tegenwoordig de basis voor bijna alles.

Zelfs als je geen coder gaat worden, moet je wel wat technische knowhow hebben.

Precies. Die vaardigheden worden net zo elementair als lezen en schrijven in het verleden waren.

Oké. Wat nog meer?

Omarm een ​​leven lang leren. Het gaat er niet alleen om dat ene diploma te halen en er een dag mee te stoppen.

Oh, ik hoor dit de hele tijd, maar wat betekent het eigenlijk?

Het betekent constant nieuwsgierig zijn, op zoek gaan naar nieuwe kennis, nieuwe vaardigheden leren, zelfs nadat je klaar bent met de formele opleiding.

Omdat de wereld zo snel verandert, moet je bijblijven.

Precies. Het vermogen om te leren, af te leren en opnieuw te leren. Dat is de echte superkracht. Nu.

Wat is het laatste advies?

Netwerken en mentoren vinden. Maak contact met mensen in uw vakgebied. Ga naar evenementen. Zoek mensen die je kunnen begeleiden. Het gaat dus niet alleen om wat je in een klaslokaal leert. Het gaat erom wie je kent en wat je van hen kunt leren.

Precies. Die connecties kunnen deuren openen, je inzichten geven die je anders niet zou krijgen.

Oké, we hebben vandaag veel terrein bestreken. Wat is de belangrijkste boodschap voor onze luisteraars?

De wereld van het onderwijs verandert en snel. Weten dat dit stap één is om er succesvol doorheen te navigeren.

Een gewaarschuwd mens…..

Ja. Hoe meer we deze veranderingen begrijpen, hoe beter beslissingen we kunnen nemen, of je nu een school of een leerling bent.

Wat ik echt spannend vind, is dit. het gaat niet alleen om technologie. Het gaat erom wat we ermee kunnen doen. Ik hou ervan. Het gaat erom technologie te gebruiken om mensen in staat te stellen te leren en te creëren.

En deze blogpost heeft een heel interessante vraag aan het einde.

Oh ja, het is een goede. Zet je aan het denken, wat is het?

Wat als, en dit is niet zo vergezocht,

Wat als traditionele diploma's minder belangrijk worden dan alleen maar snel kunnen leren?

Wauw. Zoals je aanpassingsvermogen er meer toe doet dan naar welke school je bent geweest.

Precies. Dus, dus, hoe zou dat uw benadering van onderwijs, uw carrière veranderen?

Dat is een enorme vraag. Het zet alles op zijn kop.

Dat doet het. Het betekent dat onderwijs geen eenmalige zaak is. Het is een voortdurende reis. Dus het gaat niet om de bestemming. Het gaat om het leerproces zelf.

Je hebt het. In deze wereld is de meest waardevolle vaardigheid het vermogen om te blijven leren, wat het leven je ook brengt.

Het gaat er minder om welke graad ik heb en meer om wat ik kan leren?

Precies. En nog belangrijker, hoe word ik een goede leerling? Iemand die zich kan aanpassen en groeien.

Dat zijn krachtige vragen. Iedereen zou zich dat moeten afvragen, wat ze ook doen.

Absoluut. Het is een verschuiving van referenties naar capaciteiten, van diploma's naar aanpassingsvermogen.

Dus de toekomst is van de nieuwsgierigen, degenen die altijd leren, altijd aanpassen.

Dat is de waarheid. Degenen die niet bang zijn om oude dingen af ​​te leren en nieuwe ideeën te omarmen. Dat zijn de mensen die zullen gedijen.

En het gaat niet alleen om persoonlijk succes. Het gaat om een ​​slimmere, meer flexibele samenleving als geheel.

Dat is het doel.

Het is alsof de vraag niet is wat je hebt gestudeerd, maar hoe snel je nieuwe dingen kunt leren,

En ben je überhaupt bereid om nieuwe dingen te leren? Dat is de grote vraag, omdat mensen soms vast komen te zitten in hun manieren, weet je, helemaal. Maar in deze wereld moet je flexibel zijn, altijd klaar om te draaien.

Het is echter wel spannend, toch? Al deze mogelijkheden die zich openen omdat we sneller kunnen leren.

Ik denk het wel. Het is alsof het menselijk potentieel op een geheel nieuwe manier wordt ontsloten.

En het gaat niet alleen om vooruit komen in je carrière. Het gaat erom een ​​meer geïnformeerde burger te zijn en betere beslissingen te nemen.

Absoluut. Als mensen voortdurend leren, profiteert de hele samenleving.

Dus aan onze luisteraars daarbuiten, denk hier eens over na. Hoe kun je die altijd lerende mindset cultiveren?

Ja. Welke stappen kun je nu meteen nemen om te beginnen met het opbouwen van die toekomstbestendige vaardigheden?

We horen graag uw mening. Deel ze met ons, want eerlijk gezegd is van elkaar leren de beste manier om dit te doen.

Helemaal mee eens. Hoe meer we delen, hoe meer we allemaal groeien. Nou, dat is een wrap voor de deep dive van vandaag in de toekomst van het onderwijs. Het was een wilde rit.

Bedankt dat je me erbij had. Het was leuk. En voor iedereen die luistert, houd die geest nieuwsgierig, blijf leren en we zien je de volgende keer op de Deep Dive.

 

1. De Druk van Disruptie

De snelle opkomst van AI en taalmodellen heeft geleid tot nieuwe vormen van kennisoverdracht en leerervaringen. Online platforms, gepersonaliseerd leren en virtuele tutors zijn niet langer toekomstmuziek maar realiteit. Onderwijsinstellingen die vasthouden aan traditionele methoden zonder integratie van deze technologieën lopen het risico achter te blijven.

Waarom is deze transitie essentieel?

  • Relevantie behouden: Studenten en werkgevers zoeken naar actuele en praktijkgerichte vaardigheden.
  • Concurrentie aangaan: Nieuwe spelers betreden de onderwijsmarkt met innovatieve en flexibele leeroplossingen.
  • Voorbereiden op de toekomst: De arbeidsmarkt evolueert en vereist nieuwe competenties die traditionele curricula mogelijk niet bieden.

2. Strategieën voor Onderwijsinstellingen

Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, moeten onderwijsinstellingen proactief stappen ondernemen:

  1. Curriculum Innovatie

    Integreer AI, data-analyse en digitale geletterdheid in het curriculum. Stimuleer interdisciplinair leren en moedig projectgebaseerde opdrachten aan die technologische toepassingen omvatten.

  2. Professionele Ontwikkeling van Docenten

    Investeer in training en ontwikkeling van docenten op het gebied van nieuwe technologieën en pedagogische benaderingen. Faciliteer een cultuur van levenslang leren binnen de organisatie.

  3. Technologische Infrastructuur

    Upgrade de technische faciliteiten om moderne leermiddelen te ondersteunen. Zorg voor gelijke toegang tot technologie voor alle studenten om digitale ongelijkheid te voorkomen.

  4. Samenwerking met Industrie en Techbedrijven

    Bouw partnerschappen met bedrijven en tech-organisaties om toegang te krijgen tot expertise, middelen en actuele kennis over industrietrends.

  5. Aanpassing van Beoordelingsmethoden

    Ontwikkel nieuwe manieren om studentprestaties te evalueren die de nadruk leggen op kritisch denken, probleemoplossing en creativiteit, en die minder vatbaar zijn voor AI-manipulatie.

 

3. Het Risico van Niet-Handelen

Instellingen die deze transitie niet tijdig maken, riskeren het volgende:

  • Afname van Diploma Waarde: Werkgevers kunnen het vertrouwen verliezen in diploma's die niet getuigen van actuele en relevante vaardigheden.
  • Verminderde Studentenaantallen: Studenten kunnen overstappen naar alternatieve onderwijsaanbieders die beter aansluiten bij hun behoeften en de eisen van de moderne arbeidsmarkt.
  • Organisatorische Achteruitgang: Een gebrek aan innovatie kan leiden tot inefficiënties en een daling in de algehele onderwijskwaliteit.

 

4. Advies voor Studenten en Werkenden

Voor diegenen die overwegen om te studeren of bij te scholen, is het belangrijk om bewust te kiezen:

  • Selecteer Innovatieve Onderwijsaanbieders: Kies voor instellingen en programma's die up-to-date zijn met technologische ontwikkelingen.
  • Investeer in Digitale Vaardigheden: Leer over AI, data-analyse en andere relevante technologieën, ongeacht uw vakgebied.
  • Omarm Levenslang Leren: Blijf actief nieuwe kennis en vaardigheden opdoen om relevant te blijven in een snel veranderende arbeidsmarkt.
  • Netwerk en Zoek Mentorschap: Bouw relaties op met professionals en mentoren die inzicht kunnen bieden in actuele trends en ontwikkelingen.

 

5. Conclusie

De integratie van disruptieve technologieën in het onderwijs is geen optie meer, maar een noodzaak. Onderwijsinstellingen moeten deze kans grijpen om zichzelf te transformeren en toekomstbestendig te maken. Door proactief te handelen, kunnen ze niet alleen overleven, maar ook floreren in dit nieuwe tijdperk.

Voor studenten en professionals betekent dit een heroverweging van hoe en waar ze hun educatieve inspanningen richten. De keuze voor instellingen die vooruitstrevend zijn en zich aanpassen aan de nieuwste ontwikkelingen zal van cruciaal belang zijn voor hun toekomstige succes.

 

Graag nodig ik je uit voor een abonnement op mijn wekelijkse Sunny Side Up nieuwsbrief op LinkedIn. 

Willem E.A.J. Scheepers

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Meer over ChatGPT-4