Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Echter het probleem, de onderneming heeft zich, aquisitie technisch gezien, niet ingesteld op conceptverkoop. Dit ligt natuurlijk dicht, tot heel dicht, tegen advisering aan. Iets waarin wij ons ook het sterkst onderscheiden bij de relaties die zijn geboekt in de afgelopen 3 jaar.
In deze afgelopen 3 jaar is er namelijk intern een ommezwaai gemaakt van "cold sale". Dus resultaatgerichte verkooporders naar het verkopen van het concept met de daarbij behorende diensten.
Momenteel word er dus inderdaad van mij verwacht in korte, tot zeer korte, tijd veel concepten in de buitenwereld te kunnen vestigen en daarnaast dus veel snelle resultaatgerichte orders te kunnen plaatsen. Dit gaat dus, mijn inziens, niet geheel vlekkeloos samen.
Ik begeef mij dus dagelijks aan de weg waarbij ik mijn onderneming presenteer als leverancier van......................., met een concept waarin wij sterk kunnen optreden als adviesbureau! En toch verwachten dat je terugkomt met de benodigde omzet.
Nou mijn conclusie is dus dat als je een ommezwaai wil maken in de door jouw geformuleerde marktbenadering dat je ook moet onderzoeken op welke wijze deze markt door jou benaderd wil worden en niet de authentieke werkwijze samen laat smelten met de het nieuwe imago van je onderneming. Het enige wat ik dus vraag is tijd om de juiste relaties op de juiste wijze te benaderen en dan staan ze versteld van het feit dat je graag sommige commerciele benaderingen op een andere wijze uitgevoerd zou willen zien.
Ligt het nou aan mij, of...........................................
Jij bent de verkoper, jij bepaalt dus ook hoe je een presentatie bij de klant doet. En als je wilt weten wat de klant belangrijk vindt... dan vraag je dat. Wat is eenvoudiger dan in een verkoopgesprek te vragen op welke criteria een prospect jullie wil inschakelen. Alle primaire verkooppunten van behoeften en problemen signaleren, uitzoeken hoe het beslistraject loopt, wie de beslissing neemt en op welke gronden die genomen worden zijn van toepassing. Dat is de beste vorm van onderzoek, ook voor diensten. Misschien krijg je dan de betreffende order niet, je weet wel hoe je de volgende keer jullie concept moet presenteren. Maak van verkopen een sport dan is het leuk, laat je niet frustreren met alles wat nog niet in orde is! Overigens is succes de beste maatstaf. Werkt jou aanpak, dan geeft dat gelijk ruimte voor toekomstige producten. Dus niet zeuren, maar nadenken en doen. Veel succes!
Dank voor jullie reacties; ze zijn behoorlijk representatief voor alles wat ik sinds het verschijnen van mijn boek Professionals & acquisitie heb mogen vernemen. Natuurlijk ben je met een artikel beperkt in wat je over dit thema kan zeggen, los van het feit dat alleen 'vertellen over' voor iets dat je vooral in de praktijk moet leren ook al erg ingewikkeld is.
Peter, misschien dat het interview met mij in Carp (9 april) jou meer aanspreekt. Overigens praat ik in dit artikel vooral mijzelf na, of zag jij dat anders?!
Michael: in hoofdstuk 2 van mijn boek zijn 35 pagina's gewijd aan het proces.... Wat die bewustwording betreft, dat is de spijker op zijn kop, evenals het bespreken van de negatieve beeldvorming rond acquisitie. Als je dat voor elkaar krijgt, verlaag je drempels om ermee te starten.
Dorel, je eigen aanpak kiezen en ontdekken wat voor jou werkt, dat spreekt mij zeer aan. Net zo min als jij geloof ik in standaard aanpakken en technische aanwijzingen die ontkoppeld zijn van de persoon. De vier kermcompetenties bij acquisitie zal iedereen zich dan ook op zijn/haar manier eigen moeten maken.
Gerben: het werven van nieuwe relaties is een apart fenomeen. Ik ben geneigd het gewoon te verbieden. Volgens mij gaat het namelijk meer om een marketingvraagstuk dan om pure acquisitie en daar hoort ook een andere vraag bij: hoe word ik als aanbieder bekend bij een groep klanten die ons nog niet kennen? Maister geeft hier een heel aantal interessante en praktische aanwijxingen voor.
doormiddel van uw artikel ben ik een stuk wijzer hierover geworden
groetjes
d.hempenius