Eerste hulp bij een stagnerende klantenstroom

Columns

Hoeveel procent van de bedrijven wil met de kop boven het maaiveld uitsteken? Hoeveel procent van de leiders wil dat? Wil jij dat?

Dit gebeurt veel te weinig!
Zo ziet de klant je niet!

De marktpositie van vele bedrijven en dus teams en haar medewerkers staat onder druk; en zelfs op het spel. De klantenstroom die eerst zo makkelijk op gang kwam, stagneert. En er moet worden bezuinigd. 85% van de medewerkers is niet blij met zijn/haar werk. En voelt zich onzeker. Dat voelt de klant toch?

De markt zit tegen en het gaat allemaal niet meer zo makkelijk. Okay. Maar wat doe je hieraan? Nu wordt het tijd om met kop en schouders boven de anderen uit te steken; voor ondernemerschap en om marktgericht bezig te zijn. Om nieuwe oplossingen te creëren en nieuwe initiatieven te nemen.
Dat is vaak lastig,...


Helen Bakker
Beste Karin,
Ben ik een autoriteit op mijn gebied? Zeker!
Heb ik mijn klanten wat te bieden? Absoluut. Meer dan 30 jaar werkervaring, waarvan de laatste 10 voornamelijk als HR professional en met een degelijke secretariële achtergrond kan ik de (directie-)secretaresse van de onderneming die HR vaak in haar pakket heeft, in 1 dag bijscholen en zorgen dat zij de HR-taken in haar portefeuille professioneel en met compassie kan uitvoeren.

Ik beschik over een aantal producten die een ondernemer geld kunnen besparen, alleen laat dat zich niet direct zien. En kom dan in deze crisis maar eens bij ondernemers aan tafel. Zeker mijn doelgroep: organisaties tot ca. 40 medewerkers.
Iedereen is te druk om zelf het hoofd boven water te houden en heeft geen tijd om rustig naar mijn verhaal te luisteren, laat staan om zich te realiseren dat het wel degelijk van belang is om je personeelsdossiers goed op orde te hebben.

Ik bied mijn personeelsscan zelfs gratis aan, om deze ondernemers van mijn professionaliteit te overtuigen, maar zelfs dat lukt niet.

Tips? Ik hoor ze graag!

Hartelijke groet,
Helen Bakker
Walter Jongenelis QC.
Hallo Karin,

We zijn het volledig eens. Zelf zeg ik altijd dat het oude dirigerende leiderschap passend bij de machineburocratie en het industriële tijdperk met macht op afstand steeds meer van zijn glans begint te verliezen en plaats moet maken voor leiderschap vanuit passie gericht op motivatie, samen het verschil maken en op facilitering.

Ga uit van de kracht van het geheel en benut optimaal de verschillende kwaliteiten van de teamleden. Zorg ervoor dat mensen zich kunnen ontwikkelen en gezamenlijk vanuit hun passie met ruimte voor creativiteit en het stellen van prioriteiten binnen de doelstelling van de organisatie hun prestaties kunnen verrichten.

Leiderschap moet gericht zijn op verbinding door bezieling van gelijkgestemden met dezelfde passie en dromen. Laten we afstappen van het robotiseren van de mens en de mens gaan benutten als MENS.

Leiderschap moet taakgericht en mensgericht zijn en in harmonie met de doelstellingen van de organisatie en de intrinsieke persoonlijke doelstellingen van de mens. Werk aan doelcongruatie.

Zorg voor duidelijke communicatie en voldoende feedback, wees aanwezig om faciliterend te zijn en niet belemmerend of hinderlijk. Niet de leidinggevende is het belangrijkste , doch de mens die werkelijk bijdraagt aan de versterking van de economische structuur van het bedrijf,

Een leuk artikel.

Walter Jongenelis QC.

Applicontrol Controllerservice
Andries F. Bongers
Ik mag graag over mijn werk praten, want ik vind mijn werk interessant. Maar eerst vraag ik altijd aan de ander wat deze voor werk doet. Echt geinteresseerd. Je krijgt vaak een enthousiast antwoord, maar soms ook "we gaan nu toch niet over werk praten, zeg!" . Van de laatste categorie weet je dan meteen hoe ze over hun werk cq werkgever denken.
Het zijn dus niet de actieplannen, die medewerkers aanzetten om het eigen bedrijf te verkopen, maar hun enthousiasme over hun eigen werksituatie, dat inspirerend en vanzelfsprekend werkt.

Meer over Acquisitie