Nederland is weer twee consultants rijker. Dit keer niet de minsten. Superzakenvrouw en eigenaresse van modeketen Supertrash Olcay Gulsen en creatieveling en oprichter van Venour Noël Deelen (Popoz en RamBam) gebruiken hun kennis en expertise om samen met de winkeliers een plan te bedenken om hun zaak er bovenop te helpen. We hadden natuurlijk al Herman den Blijker en meneer Reimers die als redders in nood diverse horeca ondernemers van een faillissement moesten behoeden. En niet te vergeten John Williams met het programma “dubbeltje op zijn kant”.
Er zijn al diverse journalisten geweest die geschreven hebben over het grote aantal faillissementen nadat het duo Blijker en Reimers waren geweest. De redenen laten zich vaak wel raden. Een bedrijf wat al aan de rand van de afgrond staat wordt g...
Nu dat verandert en het uitvoeren van administratie veel makkelijker en veel goedkoper wordt krijgt de MKB ondernemer nieuwe afwegingen te maken.
Heel spannend voor accountants. Ze zullen zichzelf overnieuw moeten uitvinden. Ook interessant voor MKB consultants. In welke alternatieve waardeproposities anders dan adviesuren zullen MKB ondernemers wél geinteresseerd zijn?
I.d.d. werk aan de winkel.
Tip: een club waar ondernemers in nood wel aan kunnen kloppen is www.ondernemersklankbord.nl. Hier staan oud-ondernemers tegen een geringe vergoeding de collega's bij met raad en daad.
Nieuwste ontwikkeling zijn de webbinars. Zo kan een ondernemer in zijn eigen tijd snel nieuwe inzichten opdoen. Zie bijvoorbeeld Moeiteloze marketing bij www.ijlan.nl.
Ondernemen is ook niet hetzelfde als ondernemerschap.En voor TV programma's is het natuurlijk leuk om ondernemers in beeld te brengen die weinig begrepen hebben van ondernemerschap. Dat levert interessante programma's op.
.
80% van de ondernemers in NL heeft namelijk geen bedrijfseconomische of bedrijfskundige achtergrond. En er is wel een stevig fundament nodig om succesvol te zijn en te blijven. Daarnaast herken ik de uitdaging dat ondernemers veel verwachten van hun boekhouder of accountant, wat ze helaas niet kunnen bieden.
Vanuit PerspeXo, een strategisch adviesbureau voor ondernemers, hebben we in 2008 een groei-programma ontwikkeld. Voor ondernemers die succesvol door willen groeien en op zoek zijn naar heldere en concrete oplossingen voor de uitdagingen van vandaag en morgen.
Het Maak je Bedrijf meer Waard (MBW)programma is een combinatie van opleiding, sparren met andere ondernemers en 1 op 1 strategisch advies. Onze missie is om zoveel mogelijk ondernemers succesvol te helpen doorgroeien, en daar passen ook betaalbare tarieven bij.
Zo boeken we resultaten op de korte en lange termijn en ontwikkel je jezelf als ondernemer.
Check www.maakjebedrijfmeerwaard.nl en www.perspexo.com voor meer info!
Hartelijke groet,
Marianne
Advies haal je bij een specialist. Voor de voorbeelden die je noemt: het klankbord voor de ondernemer, directeur of dga is dat de specialistische ondernemersadviseur, die wel kritisch is en niet schroomt om de eigenwijze ondernemer een spreekwoordelijke schop onder de kont te geven. Eigenlijk is die ondernemersadviseur een vaste relatie die je op afroep spreekt, net als de advocaat bij juridische vragen, marketeer bij commerciële vragen en accountant bij financiële vragen. Zo bouw je als ondernemer een team aan specialisten om je heen. Dat is de aanpak anno 2018, waarmee je investeert in je bedrijf.