Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Wat ze wèl hebben: vier kekke wielen onder de bibs (uiteraard met GPS en Internet), superplatte laptop, mobile met de allerlaatste gadgets erop, vet coole website, gepimpt logo en een bedrijfsnaam (liefst eindigend op “X” of “Z”) en dito productnaam. Men werkt het liefst achterstevoren. Eerst een gelikte website: naam en logo zijn ware afstudeerprojecten. Daar is lang over nagedacht en gedroomd.
Over de reden voor het collectief verzet tegen iets als een Businessplannetje kan ik ondertussen een boek schrijven: niet nodig, moeilijk, veel werk, invuloefening, theorie, klopt toch nooit, geen tijd voor, geen idee, ik weet niets van Excel, computer gecrashed, gelul en de uitsmijter is “daar ben ik niet van”. Het vervelende is dat de werkelijke reden verborgen blijft: men wil de adrenaline van het avontuur, ruimte om te sjoemelen en zeker geen corset dat ze dwingt “nee” te zeggen als een gelegenheidsdealtje (pak em beet: een container rolmopsen) niet past bij hun andere producten, bijvoorbeeld computers.
Vergelijkingen om de mindset in de juiste richting te bewegen, zoals op wintersportvakantie zonder sneeuwkettingen, zeilen zonder te weten wanneer sluizen open zijn of gaan vliegen zonder vliegplan worden beloond met schouder ophalen.
Met Businessplan bedoel ik niet een afstudeerproject met de dikte van een telefoonboek, maar een paar A4-tjes waarin de essentialia kort, bondig maar wel volledig beschreven zijn. Dat betreft minstens een beschrijving van doelgroep(en) en product voordelen voor de gebruiker. Opdat je op de juiste bel drukt en dan je juiste argumenten hanteert bij je acuisitie. Scheelt hopies kilometers, tijd en geld.
Ik heb na tig van dit soort ervaringen besloten om niet meer voor / met met ZZP-ers te werken en al helemaal niet met starters.
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
Ik vind dat er vanuit de regering meer financiele hulp en ander support (bijvoorbeeld speciale scholing) zou moeten komen om ZZP-ers meer mogelijkheden te geven te overleven en opdrachten binnen te halen. Ook al hadden wij (oude ZZP-ers) geen hulp van ZZP-er platforms zoals de Communicatiewinkel en BizziOffice en andere sites, er was een paar jaar geleden gewoon veel meer werk aanbod. Meer support voor de ZZP-er is ook in het voordeel van de komende regeringen want het arbeidsmodel zal de komende jaren drastisch gaan veranderen. Arbeidscontracten zullen steeds flexibeler gaan worden en steeds minder vastigheid gaan bieden. We zullen er aan moeten wennen maar volgens mij gaan we er de komende jaren nog veel meer ZZP'ers/Freelancers bij zien komen.
Dus Jos, ik hoop voor je dat je dan al wat milder gestemd zal zijn want het zal een grote markt gaan worden.... Marc v Ros.