Bakfietsaanbieder Cargoroo is failliet

De deelbakfietsen van Cargoroo zijn van de straat gehaald in Utrecht na een faillissement van de aanbieder. Wethouder Senna Maatoug (GroenLinks) betreurt de situatie, schrijft ze in een brief aan de gemeenteraad. "Er is in Utrecht een groeiende vraag naar de deelbakfietsen, als duurzame manier voor binnenstedelijke verplaatsingen. Samen met andere vormen van deelmobiliteit en openbaar vervoer vormen de elektrische bakfietsen een duurzaam alternatief voor eigen autobezit voor de inwoners van Utrecht."

Amsterdam trok eerder de stekker eruit

Na vele jaren te hebben gepionierd met Cargoroo (en scooteraanbieder Felyx), gaf de gemeente Amsterdam de vergunningen vorig jaar aan andere aanbieders. Huurbakfietsaanbieder BAQME zou 750 bakfietsen aanbieden, maar kan de afspraken niet nakomen. Felyx en Cargoroo waren verdrietig en boos. Ze voelen zich als grofvuil aan de kant gezet. De selectieprocedure houdt volgens hen geen rekening met de geleverde prestaties in de afgelopen jaren: “Er wordt alleen gelet op loze beloftes.” 

Zelf was ik ook verbaasd. De gemeente heeft onder het motto ‘deelmobiliteit’ de aanbeiders de afgelopen jaren veel steun gegeven bij de promotie van de huurscooters en het organiseren van ruimte in de stad. Ook heeft de gemeente samen met de aanbieders hard gewerkt om de overlast van geparkeerde fietsen en scooters aan te pakken. Ook Cargoroo werd gestimuleerd met deelname aan buurthubs (zoals in de Haarlemmerbuurt) en recent het opzetten van een bezorgdienst op de Zuidas. Nu ineens gaat de stekker eruit? Bijzonder dat deze ‘partners’ nu niet meer mochten meedoen.

Gedoe met deelmobiliteit in gemeenten

Ook in andere steden als Nijmegen en Den Haag zijn de huurbakfietsen van Cargoroo weggehaald. De gemeente Utrecht wil er samen met andere gemeenten voor zorgen dat de huurbakfietsen snel terugkomen. De stad trekt daarbij samen op met andere steden.

De manier waarop Cargoroo eerder dit jaar werd afgeserveerd in Amsterdam roept veel vragen op. Was er wel sprake van een dialoog over de criteria? Wat ‘kost’ de wissel van partijen de gemeente, de 60.000 klanten van Felyx en Cargoroo en niet in de laatste plaats de aanbieders? Er gaat zo veel ervaringskapitaal verloren. Je weet als aanbieder nooit waar je aan toe bent.

Ik was, en ben, kritisch op wat gemeenten 'deelmobiliteit' noemen; het is gewoon verhuur. De winst gaat vooral naar de adviesbureaus die gemeenten adviseren. Er is miljoenen verbrand terwijl de aanbieders zelf structureel verlies lijden en zich uit steeds meer gemeenten terugtrekken )zoals recent GoSharing in Den Haag).

En is de gebruiker er uiteindelijke beter mee af? De grote vraag blijft of de aanpak voor de vergunningverlening in gemeenten wel aansluiten op de uitgangspunten van het beleid voor deelmobiliteit. Het beleid is tussen gemeenten ook niet afgestemd. Zo willen Amsterdamse raadsleden geen deelmobiliteit uit de regio binnen de stadsgrenzen. Tja...

Ook de samenwerking van gemeenten met aanbieders verdient een goede evaluatie. Hoe voorkom je dat opportunistisch gedrag van die private partners de mooie mobiliteitsambities verstoren en de bewoners met de onbetaalde rekeningen blijven zitten? Pas op voor wensdenken. Veel beloven en weinig geven, doet de gek in vreugde leven, zei mij oude Vader dan. Het is de hoogste tijd voor een goede landelijke evaluatie van gebruik, verdienmodellen en de rol van gemeenten.

Hopelijk komt alle nog goed met Cargoroo. Het is ze gegund! Een curator gaat kijken of een doorstart mogelijk is, zegt mede-oprichter Jaron Borensztajn in een toelichting op het bankroet in Parool.

Walther Ploos van Amstel.

 

Lees ook: Hoe gaat het met deelmobiliteit in Amsterdam?

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro