Amsterdamse raadsleden willen geen deelmobiliteit uit de regio binnen de stadsgrenzen

Een boeiende kop in Parool vandaag: "Deelauto’s en -scooters? Amsterdam sceptisch over regionaal plan: Straks staan stoepen vol met scooters uit Purmerend." Amsterdamse raadsleden willen niet dat mensen van buiten Amsterdam met deelmobiliteit naar Amsterdam komen...

In samenwerking met de aangesloten gemeenten ligt er een advies voor de Regioraad voor een regionale aanpak die bestaat uit drie systemen:

  1. Een regionaal contract micromobiliteit: de Vervoerregio sluit namens de regio een contract om deelfietsen en deelscooters in de regio te realiseren.
  2. Commercieel autodelen op basis van gemeentelijke vergunningen. Gemeenten en de Vervoerregio werken samen om op relevante locaties deelauto’s te realiseren.
  3. Een stimuleringsregeling voor buurt-autodelen: De Vervoerregio stimuleert het coöperatief autodelen in de regio.

Bezoekers en forensen

Het Amsterdamse college denkt na over de mobiliteit van de toekomst in Amsterdam. Een uitdagend vraagstuk. Op drukke dagen zijn er naast alle Amsterdammers ook nog eens zo’n 250.000 bezoekers en 300.000 forensen uit de regio. Die bezoekers en werknemers zijn de economische motor van Amsterdam. Ze zorgen ervoor dat wij het allemaal goed hebben. Amsterdam is een magneet.

De mobiliteit blijft groeien. Binnen tien jaar zijn er mogelijk 400.000 forensen die elke werkdag weer naar Amsterdam komen. Rekenmodellen voorspellen dat we groeien van een miljoen naar anderhalf miljoen autobewegingen in de stad. Daarvoor is natuurlijk helemaal geen ruimte. Terecht kijkt de gemeenteraad naar het autoluw maken van Amsterdam. Ook andere grote gemeenten hebben de oorlog verklaard aan de auto in de stad.

Klinkt allemaal logisch. Maar, de aanpak van mobiliteit lijkt toch vooral eerst gericht op de eigen overmobiele bewoners zelf met de focus op fietsen, autoluwe (nieuwe woonwijken) en steeds minder parkeerplekken, maar wel hogere tarieven, voor bezoekers. Het beleid is alles behalve inclusief.

Mag je hier straks alleen nog komen werken, als je zwetend op een Speed Pedelec of puffend in een overvolle NS-trein of bus naar Amsterdam komt? Niet in je deelauto of op de deelscooter. Als je het waagt in het weekend hier een boodschap te doen of uit te gaan in het centrum dan betaal je de hoofdprijs voor parkeren. De Amsterdamse liefde voor de mensen uit de regio die hier werken is niet onvoorwaardelijk. Is het mobiliteitsapartheid?

Vervoerregio

Amsterdam is lid van de Vervoerregio. De Vervoerregio werkt aan een regio waar mensen vlot hun bestemming bereiken. Daarin zitten 14 andere gemeenten uit de regio. Die gemeenten gaan er vast wel voor zorgen dat onze mooie autoluwe ambities niet hun mobiliteitsprobleem gaat worden met de Amsterdamse groeiambities. Niet de lusten, dan ook niet de lasten, toch?

Openbaar vervoer en knooppunten in de regio, nieuwe mobiliteitsdiensten (mobility-as-a-service), elektrische mobiliteit en smart mobility zijn belangrijke peilers van de mobiliteit van de toekomst, niet alleen voor Amsterdam, maar voor de hele regio. Het Amsterdamse mobiliteitsbeleid moet daarom meer gericht zijn op ook onze regio, niet ‘slegs vir Amsterdammers’.

Op 17 december praat de Regioraad over de plannen.


Walther Ploos van Amstel.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro