Het aantal zzp’ers blijft groeien. De autonomie en flexibiliteit onder werkenden neemt toe, maar de behoefte aan verbinding blijft. Nieuwe communities van zelfstandige professionals ontstaan, zowel online als offline. Ze vervullen niet alleen een belangrijke sociale functie; deelname aan de juiste community kan ook economisch voordeel opleveren en je (digitale) reputatie versterken in de nieuwe economie.
Groeiend leger zzp’ers
Voordat we een blik werpen op het leven van de zzp’er in de veranderende economie, eerst maar even de cijfers. Uit grootschalig onderzoek van McKinsey blijkt dat in de VS en Europa 20 tot 30 procent van de beroepsbevolking zelfstandig werkt. Onderzoeksbureau Intuit voorspelt dat in 2020 ongeveer 40 procent van de Amerikaanse werkzame beroepsbevolking actief is als fr...
Dus waarin het niet alleen gaat om (individuele) opdrachtgevers, maar zo bouwen dat integraal maatschappelijke vraagstukken worden opgepakt zoals sociale cohesie, ontmoetingsplekken voor iedereen (inclusie re-integratie of ondersteuning van werkzoekenden). Soort project-bedrijf (gilde inclusief samen leren) op dat terrein?
https://www.intelligence-group.nl/nl/nieuws/februari-2018/10-opmerkelijke-feiten-over-de-intransparantie-op-de-nederlandse-arbeidsmarkt
Je zou verwachten dat de communities de arbeidsmarkt transparanter zouden maken. Zelf vond ik de uitkomst nogal fascinerend.
Hierin vormen kennisdeling, blijvende persoonlijke ontwikkeling, ontzorging en verbinding met zowel vakgenoten op het gebied van Lean, Six Sigma en Agile de pijlers. De ZZP-ers denken hier actief mee over de invulling van de samenwerking