Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het onbewuste dat de mens aanmoedigt om te veranderen is sterker dan het onbewuste dat de mens tegenhoudt …
Dat was volgens mij al van toepassing ver voordat Darwin leefde.
Ander onderzoek wijst uit dat succesvolle organisaties anno 2011 ook goed weten om te gaan met (informatie) technologie. Ze zetten IT in die past bij het business model. Als ik de casus van Zara lees kan het niet anders als dat Zara de IT-mogelijkheden ook slim benut. Zegt het onderzoek ook nog iets over de rol van IT bij wendbaarheid?
Vriendelijke groet,
Leon Dohmen
Mooi citaat, aan het begin van je reactie!!
Ongetwijfeld speelt IT een belangrijke rol bij ZARA, dat kan bijna niet anders. IT in combinatie met logistiek in combinatie met het snel en effectief gebruik maken van informatie vanuit de winkels is m.i. de toverformule.
Ons onderzoek richtte zich niet primair op IT. Ons onderzoek richtte zich met name op human factor-achtige dimensies als leiderschap, cultuur, verandervermogen en innovatie.
Eelke
Leuk je reactie en wat goed dat je op dit onderwerp gaat promoveren.
Geef even een seintje als je het onderzoek wilt hebben, dan kan ik je wel wat toesturen.
Groet,
Eelke
Ben benieuwd waar ik de publicatie van het door Eelke aangehaalde onderzoek kan vinden.
Je kan mij direct mailen of met Rijnconsult contact opnemen, dan kunnen we je meer info geven over ons onderzoek.
Succes met je MBA.
Eelke
Goed stuk, daar kun je inhoudelijk niet tegen zijn. In een wereld waarin groei niet meer komt van meer doen maar van anders doen, wordt dit anders essentieel. (ZARA)
Be different and be the first..... een oude marketing wet die in tegenstelling tot vele andere wetmatigheden in deze tijd nog steeds werkt.
En in het voorbeeld van de Zorginstelling die je noemt, gun ik ze vooral om anders tegen de (zelf uitgeroepen) complexiteit aan te kijken. Dat is niet zo moeilijk als iedere medewerker zich als ouder of kind verplaatst in de mensen die ze verzorgen en er aan denken dat die hun ouder of kind hadden kunnen zijn. Hierbij doel ik vooral op de verantwoordelijkheid van het management van zorginstellingen.
Maar kennelijk is er, en dat geld net zo hard voor profit-organisaties, nog een kloof te overbruggen tussen weten en doen. En dat gaat niet over Doing things different, but doing things else...................
Die ondertitel doet mijn wenkbrauwen fronzen. "toch een beetje"? Een beetje veel zou ik zeggen. Er bestaat toch geen controverse dat Darwin over het algemeen eigenlijk ongelijk heeft? Van de grondlegger van één van de 6 belangrijkste wetenschappelijke theorien kan je toch moeilijk zeggen dat hij "toch een beetje gelijk" heeft...
(ter informatie, die 4 belangrijkste wetenschappelijke theorien zijn:
1) Newtoniaanse fysica
2) Thermodynamica
3) Evolutietheorie
4) Relativiteitstheorie
5) Kwantummechanica
6) Electromagnetisme
(de nummering is willekeurig, ze zijn alle 6 even belangrijk)
Soms kan een beetje prikkelen geen kwaad, vandaar de ondertitel............
Eelke
Thanks groeten Marjon