Het zijn roerige tijden in het publieke domein. Wendbaarheid is belangrijker dan ooit. Want we moeten sneller dan vroeger inspringen op de veranderingen in onze samenleving. Domweg omdat onze maatschappij dat van ons vraagt! Denk maar eens aan het vraagstuk van digitalisering. Waarin we als overheid onze dienstverlening anders toegankelijk moeten maken. Sneller. Gebruikersvriendelijker. Maar ook betrouwbaarder. Want het elektronisch bankieren of het digitaal shoppen heeft ons als afnemer verwend gemaakt. En heeft ervoor gezorgd dat we gewend zijn geraakt aan deze vorm van slagvaardige dienstverlening. Gebaseerd op moderne uitgangspunten.
Wendbaarheid: digitalisering en ICT
Denk aan het eenmalig registreren van gegevens. Die de klant of gebruiker dan wel zelf invoert. Selfservice dus. Waar ...
Ik erger me aan de rest van het verhaal. Jij lijkt vergeten waar het in deze wereld om zou moeten draaien. Namelijk om op een fatsoenlijke wijze met elkaar te leven en om iedereen in staat te stellen zijn talenten verder te ontwikkelen. En dat lukt niet als we de maatschappij proberen om te zetten op basis van de gedachte "we moeten zorgen voor een zo hoog mogelijke aandeelhouderswaarde of een zo laag mogelijke prijs voor de diensten die de publieke sector levert".
Regeltjes? Waar waren die ook maar weer voor? O.a. om te zorgen dat mensen niet als oud vuil behandeld kunnen worden. Ik niet en jij ook niet. Ook niet in tijden dat je zelf wat wankel in je schoenen staat en die tijd komt.