Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Medewerkers kunnen ook bij een verandering die geen verslechtering betekent een gevoel van weerstand hebben en er de voorkeur aan geven dingen bij het oude te laten. Het is niet voor niets dat verandermanagement zoveel aandacht geeft aan het managen van de verandering, de communicatie rondom de verandering en alles wat daarbij komt kijken. Om te voorkomen dat een verandering, die in jouw ogen echt een verbetering is, op een mislukking uitloopt is een voorbereiding en aanpak die ook rekening houdt met mogelijke weerstand toch een verstandige keuze.
Ik ben het dan ook volstrekt niet eens met Ada Jansen als zij stelt dat mensen bijna van nature tegen verandering zijn. Dat onderzoek waar zij aan refereert lijkt me dan ook aardig achterhaald, zo het al bestaat. Mensen nemen dagelijks vele grote en kleine beslissingen die een verandering inhoudt in hun leven.En in hun werk zijn de daartoe ook bereid, mits uitgenodigd om mee te denken.
Willen verandermanagers daarom ook de oudere medewerkers zo snel mogelijk kwijt?
....dat de bereidheid van medewerkers om te participeren in veranderingsprocessen zelden een knelpunt vormt bij het doorvoeren van veranderingen, maar dat er vanuit het management veelal onvoldoende aandacht wordt geschonken aan het mobiliseren van die bereidheid.
even reagerend op Ada en Huub
Dank voor de reacties waarin waardevolle toevoegingen worden gedaan op het artikel.
Met name het mee mogen denken met veranderingen, dat eerdere ervaringen met verandering een rol spelen en dat in het verlengde daarvan een goede voorbereiding en aanpak die rekening houdt met mogelijke weerstand een verstandige keuze is. Zijn zeker aspecten om rekening mee te houden.
Een voorkeur om dingen bij het oude te laten heeft vaak te maken met het beperken van risico’s op fouten (en de gevolgen daarvan) en de behoefte aan gemak. Twee hele reële bezwaren van medewerkers bij veranderingen/ verbeteringen. Heel belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Tot slot goed om te weten dat ik mij met men mening en ervaring in goed gezelschap bevind. :-)