Waarom medewerkers in je allergie je leermeesters zijn

Columns

Word je wel eens kriegel van medewerkers in je team die totaal anders zijn dan jij? Medewerkers die je het liefst ontwijkt en zo ver mogelijk uit je buurt houdt?  Maar waar je als manager uiteraard niet om heen kunt?

Dit zijn mensen die in je allergie zitten. Onze menselijke neiging is om deze mensen links te laten liggen vanuit overtuigingen als: ‘Wat zij doen is niet goed, ze begrijpen er niets van, met hen valt niet te werken, mijn manier is beter.’

Realiseer je echter dat het medewerkers zijn die jouw leermeester zijn! Ze leven het te veel van het goede van jouw uitdaging. Pardon, zul je misschien denken? Kan IK iets van hen leren? Ja zeker, maar dat behoeft enige uitleg.

Eerst eens stilstaan bij je kwaliteiten en valkuilen (een onderdeel van de kernkwadrantentheorie van Daniel Ofman)....

Arjan Klein Nibbelink
Interessant stukje. Let op: bij het woord ingetogen in het dubbelkwadrant staat 'uitdaging'. Ik denk dat hier 'kwaliteit' had moeten staan.
Derek Verweij
En bij Initiatiefrijk staat 'kwaliteit' terwijl dat de uitdaging is. Wel fijn dat deze theorie na al die jaren nog steeds gebruikt wordt......

Meer over Conflicthantering / Mediation