Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Of aanpakken nodig is hangt heel sterk af van de situatie vind ik.
Mijn ervaring leert dat "aanpakken" dan vaker een 3 oplevert dan die 9. Jammer, vooral omdat je veel geld betaalt voor die 3!
Onder die gezapige types zitten vaak mensen die hun vak heel goed verstaan en waar je eigenlijk pas van beseft wat je er aan hebt als er al schade is aangericht.
Het artikel vind ik dan nogal theoretisch. Ook jammer.
Kortom, bezint eer gij begint en speel het slim. Goede sfeer is ook een asset, niet altijd een liability.
Blijkbaar kies jij meer de lijn van "laten we de 6 behouden, ook om de goede sfeer niet in de waagschaal te zetten".
Op zich is die lijn te rechtvaardigen. Maar bij toenemende druk op organisaties en een toenemende dynamiek in de omgeving, zullen organisaties (en daardoor mensen) moeten meebewegen. Dus stromen en niet kabbelen! Dat betekent dan soms ook een beetje risico nemen. Ik heb in het artikel uitgelegd onder welke omstandigheden dit dan kan werken en ben dan van mening dat het risico de moeite waard is.
Ik denk dat de goede sfeer, waar jij aan refereert, helemaal niet minder wordt als die dingen worden gedaan, die ik beschrijf in mijn artikel. De ervaringen uit de casus laten dat in ieder geval duidelijk zien! Medewerkers zijn echt enthousiast en de band onderling is alleen maar beter geworden!
Eelke Pol
bedankt voor je bijdrage. Ik vond het heel mooi om te zien (en dat gebeurt mij steeds vaker) dat de kern voor een goede, effectieve samenwerking toch de basis is: goede eerlijke open communicatie. Precies mijn aanpak ook (vaak i.c.m. arbo&verzuimvraagstukken). Kun je iets vertellen hoe je tot deze opzet bent gekomen?
@Bob: wat jij beschrijft is het gevaar dat mensen zich open stellen in een cursus en er vervolgens geen profijt uit halen. Dat ligt in mijn ogen dan toch echt aan de trainer/coach die dit proces begeleidde. Maar ik neem aan dat je het eens bent met de stelling: een leven lang werken is een leven lang leren?
Groeten, Raoul
Key/Balance
Tja, hoe kom ik bij deze benadering.
Ik loop inmiddels een jaar of 10 rond in allerlei organisaties, en heb al van alles voorbij zien komen aan systemen als INK, balanced scorecard, etc.
Op zich is daar niet zo heel veel mis mee, maar het gaat vaak voorbij aan het meest basale waar medewerkers behoefte aan hebben: erkenning wie ze zijn, een beetje aandacht, zich serieus genomen voelen etc. En juist allerlei systemen blokkeren een goed gesprek, waarin tegemoet wordt gekomen aan die basale behoeften. En vaak zit een leidinggevende ook gevangen in het "grote systeem" en heeft grote moeite om gewoon het gesprek van mens tot mens aan te gaan. En dan kan je als externe daar soms een heel aardige bijdrage aan leveren, door het systeem wat open te breken, bijvoorbeeld via de beschreven aanpak.
Vandaar!