Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het doet me een beetje denken aan militaire dienst. Het kwam vaak voor dat we een tien minuten naar de peptalk van onze compagniescommandant moesten luisteren. Nu stond je daar als eenvoudige infanteriesoldaat toch al niet voor je lol en wilde je eigenlijk weg, maar moest je ook nog naar het loze gezwam van zo'n officier luisteren. Iemand om wiens aanwezigheid in je leven niet had gevraagd.
http://www.rug.nl/news-and-events/promotion-inauguration/2013/promotie-mw.-h.-grutterink_-meta-perceptions-in-work-teams.-a-multi-level-model-of-antecedents-and-consequences-of-perceived-expertise-affirmation-
We zitten in een 'veranderende wereld' waarbij we zeker de kwaliteiten en inbreng van medewerkers moeten gebruiken om te komen tot strategie en beleid. Niet meedelen maar vragen, niet het beste weten maar samenwerken en delen, dat gaat die 'manager' helpen. Zijn eigen referentiekader is zijn valkuil.
Zelfsturende teams waarbij de 'manager' een heel andere rol krijgt dat is de toekomst! Hoewel het geen toverwoord is ... juist met een dergelijke organisatieverandering zul je veel energie moeten steken in het begeleiden van genoemde teams,,, de individuen worden dan 'kleine ondernemers' in de bedrijven die met passie en eigen verantwoordelijkheid zorgdragen voor 'beweging'.
Paul Kruijssen, Merk- & Identiteitbouwer
P Projects, Mensen maken het Merk
Nog een praktische opmerking:
Het is vaak lastig om te onderkennen dat de boodschap, het nieuwe plan, niet gaat landen. Zeker in het vuur van het eigen verhaal. Daar ligt vaak alle aandacht van de spreker waar het ook bij de toehoorders zou moeten liggen. Hoe reageren de teamleden? Volgen zij non-verbaal het verhaal. Knikken ze Ja of schudden ze Nee, daar waar je dat zou mogen verwachten. Wat stralen de teamleden uit als ze JA zeggen?
Aan die uitstraling en houding is veel te zien. Ook dat is congruentie of zoals in het voorbeeld waarschijnlijk incongruentie. De goede observator (luisteraar) zal dat opmerken en kan dat bespreekbaar maken. En ja voor een eerlijke reactie is weer vertrouwen een belangrijke voorwaarde.
Hans Luiten
Resultant