Verandermanagement bij de overheid

Reorganiseren zou meer moeten zijn dan het denken in structuren, harken, kolommen, zuilen en formaties. Bij 'echte' reorganisaties zouden de werkprocessen centraal moeten staan, gericht op de eindgebruiker of afnemer: die werkprocessen moeten permanent worden geoptimaliseerd om zo het beste resultaat te genereren. Bij verandermanagement niet denken in procedures, maar in vertrouwen, in chemie tussen mensen. Begin bij de afnemer en geef die afnemer een prominente rol bij het herinrichten van die werkprocessen. Zo dwing je de organisatie tot samenwerking en breng je de buitenwereld naar binnen! Daarmee positioneer je een structuurdiscussie eerder als sluitstuk dan als start van een reorganisatie.

Structuur is een afsprakenstelsel gebaseerd op vertrouwen

Toen ik een vijf jaar geleden de overs...

Koos Groenewoud
Pro-lid
<p>Ik word iedere keer weer aangenaam verrast door de </p>
<p>visie van Dirk-Jan. Ontdaan van alle franje komt het neer op focus op mensen en klanten.</p>
<p>In dat verband is het verbazingwekkend, dat banken en zelfs NIMA op dit moment hebben "ontdekt" dat de klant</p>
<p>belangrijk is...</p>
Adrienne van der Plas
<p>Goed artikel. Uiteraard moet het denken in werkprocessen centraal staan. Denk maar eens aan de huidige taakstelling die binnen de Rijksoverheid verzilverd moet worden: 30% in vier jaar! Wetende dat we in de periode 2008/2009 pas een kwart hebben gerealiseerd en in de periode 2010/2011 de resterende drie kwart opgebracht moet worden dan onderstreept dit deze denkwijze. Ondenkbaar dat deze taakstelling met 'wat' efficiencymaatregelen oplosbaar is. Geheel eens met Dirk-Jan de Bruijn dat dit alleen op te brengen is door het slimmer organiseren over de grenzen van de eigen koninkrijken heen. Management: take resposability!</p>
Florine Dobbelsteijn
<p>Goed geluid van deze schrijver! Zo mogen er meer stenen in de vijver worden gegooid. Jammer alleen dat het artikel geen antwoord geeft op de condities die een dergelijke aanpak mogelijk maken: het vereist lef, durf en daadkracht! Leiderschap dus. En dat ontbreekt in de praktijk nou zo vaak. Het is mijn eigen ervaring dat te veel managers at the end of the day gewoon slapjanussen en 'procedure ridders' zijn.</p>
Ron van der Kolk
<p>Over verandermanagement bij de overheid gesproken: ik doe een onderzoek naar de veranderingsbereidheid van gemeenteambtenaren op http://survey.vanderkolk.info/ en ik nodig gemeenteambtenaren bij deze uit om mee te doen!</p>
Jan-Willem Veenhuis
<p>Mooi om te lezen, dit geeft mij energie! Idioot natuurlijk wat we ons zelf allemaal aan doen, al die regels, procedures en rapporten. Investeer in het optimaliseren van werkprocessen, ga toch met elkaar aan de slag om zo'n proces van het begin tot 't eind echt goed georganiseerd te krijgen met de hoofdrolspelers die er dagelijks mee bezig zijn. Eén essentiele voorwaarde: vertrouwen. Dat bereik je alleen door je kwetsbaar op te stellen, door eerlijk te zijn, door helder en duidelijk te zijn, iedere dag weer. Jammer dat een fors deell van leidinggevende daar niet op te betrappen is!</p>
Jan Paul Lottering
Uitstekend artikel; reorganiseren (veranderen/bewegen) is steeds meer onderdeel van ons dagelijks werk. Zorg voor een flexibel organisatiemodel met rolprofielen ipv. teveel statische functies waadoor verschuiving rond verantwoordelijkheden en bevoegdheden eenvoudiger wordt. Het werkproces centraal zetten ben ik het helemaal mee eens maar zet hier dan wel meteen een besturingsmodel tegenaan waarin beschreven staat wie met wie praat, waarover en wie waarvoor verantwoordelijk is (tussen rollen). Kijk bij het bepalen van juiste man/vrouw op de juiste plek (rol) niet naar de beschikbare rollen maar eerst naar de interne waarden van uw medewerkers. Dus van binnen naar buiten, wat zijn uw passies, talenten en wat geeft energie zodat de juiste match gemaakt kan worden op het rolprofiel. Hiermee worden betrokkenheid, energie en realisatiekracht in balans gebracht. In combinatie met een duidelijke en voor medewerkers begrijpelijke visie zijn we klaar om de verandering in te zetten.

Jan Paul Lottering
Move2win
Eric-Hans Langenjan
Inspirerend artikel. Alleen wel erg jammer dat veel van de zittende topambtenaren niet het vermogen hebben om over de grenzen van hun eigen 'koninkrijk' heen te kunnen kijken en te veel blijven hangen in het oude denken van macht, structuren en zuilen. Daar waar afnemers hun krachten (en daarmee hun macht) kunnen bundelen, zie je wel een verschuiving. In omgevingen met onvrijwillige klanten is dat helaas veel lastiger!

Heel terecht dat het denken in werkprocessen centraal moet staan en dat je die werkprocessen optimaliseert door met de uiteindelijke gebruikers en de hoofdrolspelers samen te kijken hoe je zo’n proces dan stroomlijnt. Daarna komen de noodzakelijke competenties om de hoek kijken die je nodig hebt om zo’n proces vloeiend te laten verlopen! Waanzin dus om, zoals we dat nu doen, met dikke O&F rapporten te beginnen bij de zittende mensen die we dan graag allemaal willen behouden. Hoezo veranderen?
Dirk-Jan de Bruijn
Beste Eric-Hans,

Dank voor je compliment; je hebt natuurlijk volkomen gelijk dat dit alleen werkt met krachtig leiderschap dat zich niet verstopt achter formailteiten, regels en procedures. Mensen die ergens voor staan en er ook echt in geloven en dat dan ook met verve uitstralen! Gelukkig zijn er veel goede voorbeelden, kijk maar eens wat er bij Rijkswaterstaat is bereikt in de afgelopen jaren. Bert Keijts is niet voor niets gekozen tot 'Overheidsmanager van het jaar'!

Groet,
Dirk-Jan

Meer over Klantgerichtheid