Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
<p>visie van Dirk-Jan. Ontdaan van alle franje komt het neer op focus op mensen en klanten.</p>
<p>In dat verband is het verbazingwekkend, dat banken en zelfs NIMA op dit moment hebben "ontdekt" dat de klant</p>
<p>belangrijk is...</p>
Jan Paul Lottering
Move2win
Heel terecht dat het denken in werkprocessen centraal moet staan en dat je die werkprocessen optimaliseert door met de uiteindelijke gebruikers en de hoofdrolspelers samen te kijken hoe je zo’n proces dan stroomlijnt. Daarna komen de noodzakelijke competenties om de hoek kijken die je nodig hebt om zo’n proces vloeiend te laten verlopen! Waanzin dus om, zoals we dat nu doen, met dikke O&F rapporten te beginnen bij de zittende mensen die we dan graag allemaal willen behouden. Hoezo veranderen?
Dank voor je compliment; je hebt natuurlijk volkomen gelijk dat dit alleen werkt met krachtig leiderschap dat zich niet verstopt achter formailteiten, regels en procedures. Mensen die ergens voor staan en er ook echt in geloven en dat dan ook met verve uitstralen! Gelukkig zijn er veel goede voorbeelden, kijk maar eens wat er bij Rijkswaterstaat is bereikt in de afgelopen jaren. Bert Keijts is niet voor niets gekozen tot 'Overheidsmanager van het jaar'!
Groet,
Dirk-Jan