Reorganiseren zou meer moeten zijn dan het denken in structuren, harken, kolommen, zuilen en formaties. Bij 'echte' reorganisaties zouden de werkprocessen centraal moeten staan, gericht op de eindgebruiker of afnemer: die werkprocessen moeten permanent worden geoptimaliseerd om zo het beste resultaat te genereren. Bij verandermanagement niet denken in procedures, maar in vertrouwen, in chemie tussen mensen. Begin bij de afnemer en geef die afnemer een prominente rol bij het herinrichten van die werkprocessen. Zo dwing je de organisatie tot samenwerking en breng je de buitenwereld naar binnen! Daarmee positioneer je een structuurdiscussie eerder als sluitstuk dan als start van een reorganisatie.
Structuur is een afsprakenstelsel gebaseerd op vertrouwen
Toen ik een vijf jaar geleden de overs...
<p>visie van Dirk-Jan. Ontdaan van alle franje komt het neer op focus op mensen en klanten.</p>
<p>In dat verband is het verbazingwekkend, dat banken en zelfs NIMA op dit moment hebben "ontdekt" dat de klant</p>
<p>belangrijk is...</p>
Jan Paul Lottering
Move2win
Heel terecht dat het denken in werkprocessen centraal moet staan en dat je die werkprocessen optimaliseert door met de uiteindelijke gebruikers en de hoofdrolspelers samen te kijken hoe je zo’n proces dan stroomlijnt. Daarna komen de noodzakelijke competenties om de hoek kijken die je nodig hebt om zo’n proces vloeiend te laten verlopen! Waanzin dus om, zoals we dat nu doen, met dikke O&F rapporten te beginnen bij de zittende mensen die we dan graag allemaal willen behouden. Hoezo veranderen?
Dank voor je compliment; je hebt natuurlijk volkomen gelijk dat dit alleen werkt met krachtig leiderschap dat zich niet verstopt achter formailteiten, regels en procedures. Mensen die ergens voor staan en er ook echt in geloven en dat dan ook met verve uitstralen! Gelukkig zijn er veel goede voorbeelden, kijk maar eens wat er bij Rijkswaterstaat is bereikt in de afgelopen jaren. Bert Keijts is niet voor niets gekozen tot 'Overheidsmanager van het jaar'!
Groet,
Dirk-Jan