Wat vindt u van ons (bedrijf)?

Feedback krijgen van klanten is een prachtig hulpmiddel voor het verkrijgen van nieuwe ideeën. Onderstaande 10 vragen hoeft u niet allemaal aan al uw klanten te stellen. De bedoeling is vooral de conversatie met de klant gaande te houden en uw prestaties te verbeteren.

1. Wat trok u aanvankelijk aan in ons bedrijf?
Het antwoord kan uw inzichten vergroten over de marktperceptie over uw organisatie.

2. Wat zou u doen als wij er niet zouden zijn?
Dit kan een aanwijzing geven over de waarde die de klant hecht aan uw bedrijf als leverancier.

3. Kunt u iemand noemen in ons bedrijf die indruk op u heeft gemaakt?
Dit vestigt de aandacht op de 'champion' die uw klant bijzonder hoog heeft zitten en misschien ook op anderen die u nog niet zijn opgevallen. Als de klant geen antwoord weet, wat zegt dit dan over hoe uw bedrijf met hem communiceert?

4. Kunt u één ding noemen dat bij ons beter zou kunnen?
Eén ding is voldoende: het antwoord vestigt uw aandacht op de prioriteiten van de klant.

5. Waarom kiest u voor ons?
Het antwoord brengt de sterke punten naar voren van uw bedrijf zoals de klant die ziet. Mogelijk was u zich daarvan niet bewust. (Wees voorzichtig met deze vraag! Door de manier waarop u hem stelt, kan het lijken alsof u twijfels heeft over uw bedrijf.)

6. Hoe zou een commercial over ons bedrijf volgens u eruit moeten zien?
Deze vraag doet een beroep op de verbeeldingskracht van de klant. Zelfs als u niet in staat bent exact te leveren wat hij wil, dan nog kan het antwoord u iets zeggen over wat voor hem waarde vertegenwoordigt.  

7. Noem één ding dat wij doen of niet doen, dat u irriteert
Deze vraag spreekt voor zichzelf. Het gaat er natuurlijk om dat u actie onderneemt.

8. Van wie zouden wij kunnen leren?
Dit helpt u te ontdekken wie de klant ziet als rolmodellen of helpt u te wijzen op een belangrijke ontwikkeling in de branche.

9. Wat zou u zeggen tegen iemand die naar ons bedrijf informeert?
Het antwoord is voor u misschien een openbaring

10. Wat is dat ene waar wij nooit mee moeten stoppen?
Het antwoord zegt veel over wat de klant werkelijk waardeert bij uw bedrijf.

Tot slot: als u niets ziet in deze tien vragen, maar u wilt toch iets vragen, dan kunt u de volgende vraag stellen:
Bent u helemaal blij met ons?
Deze vraag kan alleen beantwoord worden met 'ja' of 'nee', waarop u reageert met Waarom? of Waarom niet?


Redactie TQL

Bron: management-issues.com
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 1 vragen en antwoorden over Tien vragen aan klanten.