Wat is de penetratie van .nl-domeinnamen bij particulieren en bedrijven?
SIDN heeft onlangs de resultaten bekendgemaakt van een uniek onderzoek naar trends in internetgebruik en de Nederlandse domeinnamenmarkt. Daaruit bleek dat de opkomst van social media in de komende twee jaar een positieve invloed heeft op het gebruik van domeinnamen. Momenteel heeft 21% van de Nederlandse huishoudens een domeinnaam. In de loop van 2012 wordt bij huishoudens een groei van 3% verwacht.
Bij Nederlandse bedrijven is de penetratie nog veel hoger. Vrijwel alle ondernemers hebben een of meerdere domeinnamen in bezit, 83% van hen heeft daar volgens cijfers van het CBS ook een eigen website achter draaien. Nederlandse bedrijven verwachten komende jaren hun domeinnamenportfolio verder uit te breiden, vooral ten behoeve van specifieke actie- en campagnesites, maar zijn kritisch over het zogenaamde defensief registreren (d.w.z. registreren om te voorkomen dat een derde partij dit doet, maar zonder de intentie om de naam zelf te gebruiken.) Onder de streep verwacht SIDN dat het aantal zakelijke registraties licht zal groeien, maar minder hard dan in het particuliere segment.
Bij Nederlandse bedrijven is de penetratie nog veel hoger. Vrijwel alle ondernemers hebben een of meerdere domeinnamen in bezit, 83% van hen heeft daar volgens cijfers van het CBS ook een eigen website achter draaien. Nederlandse bedrijven verwachten komende jaren hun domeinnamenportfolio verder uit te breiden, vooral ten behoeve van specifieke actie- en campagnesites, maar zijn kritisch over het zogenaamde defensief registreren (d.w.z. registreren om te voorkomen dat een derde partij dit doet, maar zonder de intentie om de naam zelf te gebruiken.) Onder de streep verwacht SIDN dat het aantal zakelijke registraties licht zal groeien, maar minder hard dan in het particuliere segment.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 73 vragen en antwoorden over Domeinnaamregistratie.