Teamwerken met incompetente collega’s

Actueel

Lastig, een collega die de kantjes ervan afloopt. Helemaal vervelend als je manager jou hierop afrekent. Op de werkvloer is teamwerken steeds meer de norm. Collega's werken samen aan één project en worden collectief afgerekend op het eindresultaat. Wat doe je met de collega die zijn deadlines niet haalt of zijn taken niet goed uitvoert, waardoor het hele project in duigen valt?  Wat doe je als een directe collega niet berekend is op zijn taak? Hoe ga je om met zo'n emotioneel en carrière-technisch mijnenveld?

Als managers hebben we een grondige hekel aan incompetent personeel. Als we zo iemand tegenkomen, maken we daar het liefst korte metten mee, hoe pijnlijk dat soms ook is. Als je een incompetente baas hebt moet je misschien een wat subtielere aanpak kiezen, maar dan weet je in elk ...

Peter
Incompetent betekent het "niet kunnen", maar de tekst gaat over "niet willen". Er zit een wezenlijk verschil tussen deze dingen.

Een incompetent persoon kun je hooguit "beschuldigen" van domheid, arrogantie, of een gebrek aan zelfkennis/zelfreflectie.

De moeilijkste situatie, namelijk een incompetente medewerker op een hoger functienivo, wordt niet benoemd in deze tekst.

Meer over Team ontwikkeling