Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een team leidt zichzelf. Een leider brengt onbalans. Reden?, het is de vierde de zevende of de tiende enz. Eenvoud van de driehoek.
Leiding ontstaat uit de behoefte voor te gaan in het werk. Daar waar behoefte is aan 1 van de 3 elementen (handelen, inovatie en verbinding) wordt door de meest ervaren persoon voor gegaan (leiding gegeven).
Het belang is de samensmelting van de 3 elementen. Sterk individueel belang is binnen de driehoek onmogelijk en wordt weergegeven door het uitblijven van successen.
Slagen kan uitsluitend door binnen de driehoek gelijkwaardigheid te hanteren. De kennisdrager is veelal de meestverdienende terwijl deze niet zonder de handelende en verbindende factor kan. Indien de gelijkwaardigheid wordt teruggebracht zal de handelende de kennisdragende gaan ondersteunen in dat wat ontworpen wordt en viceversa. Inzicht in elkanders expertise schept vertrouwen. De verbinder zal de ruimte vinden om zoal intern als extern de juiste verbindingen te kunnen leggen om het werk eenvoudiger en vlotter te kunnen laten verlopen (procesverantwoordelijkheid)
De voorwaarde om een team goed te kunnen laten functioneren,
Gelijkwaardigheid, inzicht en verbindend.
De verbindende factor is binnen de huidige teams sterk onderschat. Het proces is een papieren tijger. Statisch en onbuigzaam. Een procesdeskundige kan dit beamen. Wat gister beschreven is, behoeft morgen niet meer van toepassing te zijn. Procesdeskundige behoren zich te gaan specialiseren in het mens zijn. Dat brengt het proces dichter bij de behoefte en brengt de verbinding op orde. Hard nodig bij het dienstverleningsvak.
Constante procesoptimalisatie in samenwerking met de handelende en kennisdragende.
Uitspraak van de handelende, "jullie denken alles te weten, kom maar eens ervaren"
Uitspraak van de kennisdragende, "het gaat even wennen worden maar het is beter, we moeten veranderen"
Uitspraak van de verbinder (veelal de rol van de leidinggevende), "Ik ben de verbinding kwijt en weet niet wat de mensen mankeren", ze wijken steeds van het proces af en zeggen ja en doen nee"
Het gevolg van ongelijkwaardig gedrag. Ik weet het beter dan jij en de angst controle te verliezen.
Jos