Straf negatief gedrag van medewerkers af!

Actueel

Wie om zich heen kijkt, ziet dat hij wordt omringd door misstanden. Sommige mensen worden omringd door meer misstanden dan anderen. Sommige misstanden zijn fouter dan andere. Dat is meestal een kwestie van opvatting. Wat voor de een geldt als ernstig, is voor de ander nog aanvaardbaar. Over het algemeen is men het erover eens dat liegen en bedriegen verboden zijn, zeker voor officiële instanties. Hoe dan ook, waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Pakt men de verantwoordelijkheid ervoor op of  probeert men de schuld op anderen af te schuiven? Dit afschuiven blijkt besmettelijk. Alleen al door getuige te zijn van een collega die zijn eigen falen afwentelt op anderen, kan men zich aangezet voelen om hetzelfde te doen. Een zondebok is gauw gevonden. Slachtoffers van dit gedoe  komen onder ...

Jan Piet Baas
Lid sinds 2019
Verbeter de wereld en begin bij jezelf zou ik zo zeggen. Grappig om te lezen hoe graag we de wereld willen veranderen door een ander te veranderen. Kijkend naar de kenmerken zitten de oplossingen er in omsloten: 1. Laat managers realistische doelen voor zichzelf vaststellen: Wat kunnen ze aan in de tijd die ze ervoor beschikbaar hebben? En zijn er misschien taken waar ze onnodig veel tijd aan besteden? 2.Waarin halen managers niet genoeg uit zichzelf, waarvan ze denken dat ze het via een ander moeten verkrijgen? Of laten ze onvoldoende los in het delegeren bijv. informatie en kennisoverdracht, ruimte om fouten te maken etc.
3. Ze luisteren te weinig naar wat hun lichaam, gevoelens, intuïtie hen te zeggen heeft. Wat creëert van binnen de blokkade om te horen wat de buitenwereld zegt? Bijv. angst om het zorgvuldig gecreëerde imago/zelfbeeld los te laten, angst om fouten te maken, angst om de controle te verliezen, etc..

Het probleem zit meestal in de binnenwereld en toont zich in de buitenwereld. Ken jezelf en het leven wordt een stuk eenvoudiger en je daadkracht een stuk groter.
Jan Langeraar
Door ervaring weet ik hoe mensen, familie, vrijwilligers, politieke betrokken mensen, bij het aanspreken op faalgedrag
de neiging hebben de schuld door te schuiven.
Door hen persoonlijk hierop aan te spreken in een constructief gesprek ( 1 op 1)
kan je mogelijk mensen/ familie/vrijwilligers bereid vinden hun schuifgedrag te veranderen.
In de werksituatie zou ik het gesprek schritelijk na een 2e voorval bevestigen.
Waardoor je toch aan die persoon helder maakt wat je terechte verwachtingen zijn.
Hierdoor geef je ook een concreet signaal en is nodig voor de dossiervorming.
Het belangrijkste is toch dat je als manager/leidinggevende/ voorzitter/ lid bestuur
politieke partij/fractie/kabinet zelf het goede voorbeeld geeft. Zoniet dan ben je niet geloofwaardig en is elke verdere moeite tevergeefs.
Bekijk ook jezelf, heb zicht op je zelfbeeld en toon lef door toe te geven dat je
een fout heb gemaakt en laat zien dat je alles eraan doet om een volgende keer te voorkomen .Als afsluiting een spreuk: "Wie luistert naar oprechte terechtwijzingen. bevindt zich in goed gezelschap.Wie de berisping verwerpt, doet zichzelf tekort, maar wie luistert,
krijgt verstand en inzicht (Spreuken 16: 31-32 uit het Boek ).
JL, 8-2-2010.
R.P. van Veen
Het is nog steeds in omloop dat mensen denken, dat goed gedrag automatisch gaat, maar dat is onmogelijk. Gedrag is een logisch leerproces, waarbij er voor progressieve ontwikkeling, getraind moet worden. De kracht van herhalen is essentieel om het beoogde resultaat blijvend te kunnen conditioneren. Mensen vervallen snel terug in het dynamische systeem als er niet constant mentaal geconditioneerd wordt. Voor uitgebreide informatie of toelichting, kunt u contact opnemen met R.P. van Veen van HRD.icc. hrd.icc@live.nl of het boekje subjectieve denkmechanisme bestellen vanuit het chaos project.

Roberto van Veen ( Gedragsdeskundige )
Jos Steynebrugh
Zoeken in Google op "Ajax+praten" levert wel 1.820.000 hits, maar geen goed voetbal.
Driemaal geel is rood wellicht?

Jos Steynebrugh

Meer over Verwaarlozing en organisatierot