Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De kracht zit vooral in de verbetering van de samenwerking met de buitenwereld (externe medewerkers, partners, klanten, etc). Organisaties die dit onderdeel van hun cultuur maken zijn het meest bestand tegen economische invloeden.
Groet,
Bart Schrooten @ Lumo Research
barbara oppelaar @proversie
Met deze zelfde manier van denken ga je de crisis dan ook niet fundamenteel oplossen. In een LinkedIn discussie schreef ik deze bijdragen:
E.Deming, grondlegger van de Japanse kwaliteitscultuur, heeft ook de relatie beschreven tussen kosten en kwaliteit. Zijn conclusie: focus op kosten gaat ten koste van kwaliteit waardoor je op de langere termijn kosten enorm oplopen door reparatie en onderhoud (geen fijn nieuws voor de gemiddelde CFO...). Maar focus op kwaliteit zal kostenbesparing tot gevolg hebben. Het woord "kosten" kan vervangen worden door efficiëntie.
Kwaliteit kost geld, gebrek aan kwaliteit kost kapitalen...
Hoe meer je efficiëntie najaagt, des te meer zal je effectiviteit afnemen. Najagen van effectiviteit zal als bijproduct efficiëntie teweeg brengen.
Dit verklaart waarom de meeste beursgenoteerde bedrijven en overheidsorganisaties relatief weinig effectief zijn: vol met managers (en dus geen leiders!) die met een korte termijn visie efficiëntie najagen. Dit heb ik ook beschreven in het artikel: http://www.viergever.info/nl/methode_invoeren.aspx
Maar de meeste beursgenoteerde bedrijven overleven slechts doordat zij met hun financiële slagkracht de meeste competitie ofwel kapot maken ofwel opkopen. Hebben bedrijven die min of meer in kartels opereren zoals banken of de telecom sector echt tevreden klanten en is daar echte concurrentie? En is daar dus behoefte aan effectiviteit?
Daarnaast, net als in de politiek, zitten bestuurders van beursgenoteerde bedrijven maar een korte periode. Denk aan de aankondiging van vandaag van het aftreden van de Shell CEO.
Ook wordt de grootste voorstander van efficiëntie, en daarmee ook de grootste tegenstander van effectiviteit, de CFO vaak gezien als de belangrijkste persoon (ook weer net als in de politiek de Minister van Financiën). Zo heeft de toenmalige CFO van Philips een extreem effectiviteit bedrijf de nek omgedraaid omdat het niet efficiënt genoeg was. Philips was destijds een grote aandeelhouder en de CFO werd commissaris. Lees het boekje Eckart's notes er maar op na.
Later werd deze ex-CFO de huidige CEO van ING en heeft hij zich ook daar weer laten gelden als een echte korte-termijn manager.
Deming heeft zich in sterke bewoordingen uitgelaten over Amerikaans management dat zich volgens hem volledig richtte op de korte termijn en het eten of opgegeten worden. Met dank aan Wall Street...
Wanneer Deming's woorden, decennia geleden opgeschreven, nu leest is dat direct naast de huidige crisis te leggen.
Zijn conclusie was: "It would be a mistake to export American management to friendly nations". Precies wat is gebeurd, o.a. door MBA opleidingen.
Het echte nieuwe werken gaat over sturen op klantbeleving, medewerkerbeleving, klantwaardecreatie, productiviteit en deorganiseren.
Mvg
Tony
Twitter: @dagboekbankier & @tonydebree
Maar waar ik tegen aanloop is dat er wel commitment is maar in de dagelijkse bordbesprekingen komen er geen acties vanuit de medewerkers.
Hoe kan ik dat ombuigen zodat bordbesprekingen of verbeteren geen 'afvink lijstje' gaan worden ?
Wie kan mij daar bij helpen?
Berry Admiraal