Er is zoveel kennis over beter organiseren, maar zo vaak leidt die kennis niet tot betere prestaties. Maar leidinggevenden bij goed presterende bedrijven doen iets wezenlijks anders. Zij hebben zich het proces van prestatiemanagement systematisch eigen gemaakt. Dit is de ‘aorta’ van het bedrijf, want als dit proces niet op orde is dan staat de gezondheid op het spel. Je weet namelijk onvoldoende of het bedrijf ‘gezond’ is in termen van klanttevredenheid, kwaliteit van en betrokkenheid bij het werk en natuurlijk het rendement. In dit artikel staan drie belangrijke valkuilen waardoor in menig bedrijf het verbeteren van de prestaties systematisch om zeep wordt geholpen. Aan het eind vind je de belangrijkste lessen waar ‘goed’ prestatiemanagement om draait.
Hoe systematisch (niet) wordt gewerkt aan prestatieverbetering

Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.

Prestatiemanagement gaat enerzijds over processen (als middel en niet als doel) en over het creëren van een ondersteunende en faciliterende omgeving waarin medewerkers het beste uit zichzelf willen en kunnen halen om kwaliteit te bieden aan de klant en het bedrijf/de organisatie succesvol te maken. Mensgericht prestatiemanagement verbindt de 'werkvloer' en management. Want deze - nu vaak 2 apartewerelden - hebben elkaar nodig. prestatiemanagement gaat dan ook over samen.
@Ingrid: dank voor je positieve feedback en blijk van (h)erkenning. Je slaat met je commentaar precies de spijker op zijn kop.
Tegelijkertijd is het wel een hele uitdaging om het huidige management van organisaties te laten inzien dat prestatiemanagement meer is dan slechts KPI's en dashboards. "We hebben KPI's en dashboards dus 'het' is geregeld."
En daarmee @Guus is ons stuk vooral bedoeld om deze prestatiemanagement-mythe uit de wereld te helpen. Doe je mee?
Dank voor je reactie. Ik denk dat hierdoor nieuw inzicht ontstaat in hoe managementmythes ontstaan, c.q. nieuw inzicht in hoe een genuanceerde brede theorie over management kan ontaarden in een simplistische managementmythe. Medewerkers op de werkvloer worden nog wel eens geconfronteerd met simplistische schemaatjes, en als ze die maar ijverig zouden invullen, dan zou al het management goed geregeld zijn. Maar ga je dan de achterliggende boeken lezen, die de achterliggende managementtheorie wat breder uitleggen, dan blijkt het oorspronkelijk allemaal veel breder, genuaceerder, en met veel meer relativeringen bedoeld te zijn. Wat kunnen we hier voortaan aan doen? Moet er voortaan bij elk schemaatje een flinke disclaimer erbij worden gezet in de trant van: "DISCLAIMER: dit schemaatje is niet bedoeld als managementmythe, maar is slechts bedoeld als vereenvoudigde weergave van een veel complexere managementtheorie!"?