Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Prestatiemanagement gaat enerzijds over processen (als middel en niet als doel) en over het creëren van een ondersteunende en faciliterende omgeving waarin medewerkers het beste uit zichzelf willen en kunnen halen om kwaliteit te bieden aan de klant en het bedrijf/de organisatie succesvol te maken. Mensgericht prestatiemanagement verbindt de 'werkvloer' en management. Want deze - nu vaak 2 apartewerelden - hebben elkaar nodig. prestatiemanagement gaat dan ook over samen.
@Ingrid: dank voor je positieve feedback en blijk van (h)erkenning. Je slaat met je commentaar precies de spijker op zijn kop.
Tegelijkertijd is het wel een hele uitdaging om het huidige management van organisaties te laten inzien dat prestatiemanagement meer is dan slechts KPI's en dashboards. "We hebben KPI's en dashboards dus 'het' is geregeld."
En daarmee @Guus is ons stuk vooral bedoeld om deze prestatiemanagement-mythe uit de wereld te helpen. Doe je mee?
Dank voor je reactie. Ik denk dat hierdoor nieuw inzicht ontstaat in hoe managementmythes ontstaan, c.q. nieuw inzicht in hoe een genuanceerde brede theorie over management kan ontaarden in een simplistische managementmythe. Medewerkers op de werkvloer worden nog wel eens geconfronteerd met simplistische schemaatjes, en als ze die maar ijverig zouden invullen, dan zou al het management goed geregeld zijn. Maar ga je dan de achterliggende boeken lezen, die de achterliggende managementtheorie wat breder uitleggen, dan blijkt het oorspronkelijk allemaal veel breder, genuaceerder, en met veel meer relativeringen bedoeld te zijn. Wat kunnen we hier voortaan aan doen? Moet er voortaan bij elk schemaatje een flinke disclaimer erbij worden gezet in de trant van: "DISCLAIMER: dit schemaatje is niet bedoeld als managementmythe, maar is slechts bedoeld als vereenvoudigde weergave van een veel complexere managementtheorie!"?