Persoonlijke branding als nietszeggende onzin

Actueel

Het hebben van een effectieve brand is erg belangrijk geworden in het online, virtuele en individuele tijdperk van vandaag. Het wordt steeds essentiëler en is de sleutel tot persoonlijk succes.

In plaats van goed werk afleveren en dat voor je laten spreken, gaat het bij personal branding om jezelf verkopen. Je online aanwezigheid moet je kwaliteiten en vaardigheden uitvergroten. Hier zijn 10 tips voor "professionals" die meer aandacht willen besteden aan hun "merk".

  1. Koop uw naam als domeinnaam
    U wilt gemakkelijk te vinden zijn op het net! Een homepage of site met uw naam in de url is een begin. Koop ook elke variatie op uw domeinnaam.
  2. Meld u aan met naam en homepage op elk populair social netwerk
    Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, Google Buzz, Vimeo, Flickr, Friendster, MySpace, Plurk,...

Jan Paul Lottering
Goede en makkelijk leesbare tips. Zelf kan ik je nog aanraden een pitchclip (videoboodschap) te maken waarin je een korte impressie (1 minuut) van jezelf geeft. Wie ben je, wat is je passie en waar wil je heen met je passie.

Ab Van der Hulst
Niets zeggende onzin. Ik dacht eerst dat het een prikkelende kop boven een artikel was om aandacht te trekken! Na echter doorlezen van de ´tips´ lijkt het artikel mij meer een regelrechte belediging van al diegenen, die zich via social media willen profileren en vaak een of twee jaar een post hbo/academische studie hebben gevolgd om hun professionaliteit te waarborgen en daar trots op mogen zijn om dat te profileren.

Een kritisch of cynisch bedoeld artikel. Hoe moet ik dat zien? ManagementSite is toch vóór en dóór professionals? Nooit van David Maister of Frank Kwakman gehoord?

Toegegeven, je kunt ook in personal branding doorslaan, maar dat de (anonieme?) auteur van dit artikel dan ook iedereen die aan deze vorm van personal branding doet voor virtuele halve gare uitmaakt vind ik eerder bij bij GeenStijl passen.

Ab Van der Hulst | Certified Management Consultant
Nienke Verhoeven
Als trainer personal branding, vind ik het artikel gemakkelijk geschreven maar weinig hout snijden. Er staan dingen in die niet kloppen.

Mijn belangrijkste bezwaar is, dat datgene waar de schrijver zich tegen kant, geen personal branding is. Hij schrijft: "In plaats van goed werk afleveren en dat voor je laten spreken, gaat het bij personal branding om jezelf verkopen." Dat is onzin. Natuurlijk moet er in de eerste plaats goed werk geleverd worden. Maar het is zonde om het daarbij te laten. Als jij goed werk levert, wees dan zo slim om het inderdaad aan te prijzen. Vergelijk het met een product. Je kunt een práchtig product hebben, maar als je daar geen ruchtbaarheid aan geeft, komt het nooit bij een klant terecht.

Daarnaast gaat personal branding er niet om, jezelf anders voor te doen dan je bent. Los van het feit dat het lastig en vervelend is jezelf anders voor te doen dan je bent, werkt het niet. Mensen zijn niet dom en voelen echt wel aan of je authentiek bent - of niet. Personal branding gaat erom jezelf en je onderscheidend vermogen te kennen en dat uit te dragen.

Ik hoor vaak in trainingen dat mensen zich storen aan arrogante blaaskaken die zoals bovenstaand artikel beschrijft, niks kunnen maar zichzelf wel (al dan niet on-line) op de borst kloppen. Nou, daar stoor ik me ook aan. Maar dat is geen goede personal branding.

Personal branding is een methode om stil te staan bij wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Het onderzoeken van je identiteit is een wezenlijke stap. Personal branding helpt je daarnaast, om ook eens je imago te onderzoeken. Hoe zien anderen jou? En klopt dat? En ten slotte is het een gestructureerde methode om je impact te vergroten. Bijvoorbeeld om het werk te krijgen dat bij je past.

Nienke Verhoeven, trainer Schouten & Nelissen, "netwerken & persoonlijke acquisitie"
René Jager
Wie schrijft dit artikel eigenlijk? Vreemd dat Managementsite anonieme stukken publiceert.
On Topic: Personal branding is juist van belang wanneer het product of de dienst weinig onderscheidend is (m.a.w. niet meetbaar onderscheidend), maar hij/zij die het product of dienst levert het verschil maakt. Promotie maken voor je product is dan vaak meer van het zelfde en zal de klant niet over de streep trekken. Laten zien wie JIJ bent: authentiek, betrouwbaar enz., is wat de klant het vertrouwen geeft om met jou in zee te gaan. Het product gelooft hij dan wel. Want: als jij oké bent is het product oké.
@Jan Paul: pak uit de tips waar je wat aan hebt. Realiseer bij het lezen ervan dat de schrijver ze met cynisme heeft opgeschreven.

René Jager
►maatschappelijk ondernemer, ►organisatie adviseur,(leiderschap)trainer en personal coach
Bram de Klapper
Nou, ik vind het wel goed dat het fenomeen Personal Branding eens kritisch wordt bekeken. Jezelf goed profileren ala, maar de "professional" van tegenwoordig lijkt flink door te slaan in het beheren van zijn of haar (online) imago. En iedere minuut besteed aan het schrijven van een Tweet of het laten maken van mooie professioneel ogende foto's voor je avatar is een minuut niet gewerkt of gelezen en dus misgelopen ervaring en kennis van zaken.

Mevrouw Verhoeven hierboven mag dan aangeven dat het bij Personal Branding er niet om gaat jezelf anders voor te doen dan je bent, de praktijk leert dat veel mensen het toch vooral beleven als excuus om termen als "expert" en "goeroe" bloot te stellen aan totale inflatie!

Ik maak mij grote zorgen om al die ZZP'ers die elkaar gek lopen te maken met dit soort onzin op de sociale media, en hoop dat ze snel weer inzien dat ze "in real life" toch echt beoordeeld zullen worden op hun resultaten.
Willem Mastenbroek
Pro-lid
Zoals bij elk artikel in ACTUEEL wordt de bron erbij vermeld aan het slot.
Tom Scholte
Wat een geweldig artikel. Het roept discussie op, 7 reacties al. En dat aantal halen veel artikelen niet...

Het is jammer dat de context volledig ontbreekt. Fijn dat de bron is toegevoegd. Het artikel blijkt afkomstig te zijn van http://theantisocialmedia.com/ "Jay Dolan, writes The Anti-Social Media, which is the best social media satire on the internet. Ever." De titel is wel heel vrij vertaald en was "11 Crappy Personal Branding Tips". Ik weet niet of het de visie van meneer Mastenbroek is om hier van te maken: "Persoonlijke branding is nietszeggende onzin". En dat is eigenlijk jammer. Als ik kijk naar de LinkedIn pagina maar vooral naar de Twitter pagina van meneer Mastenbroek denk ik dat hij zelf veel kansen laat liggen. Deze site staat namelijk vooral op de 'zend' modus. En relatief weinig op de 'luister' en 'reageer' modus. Iets wat ongetwijfeld niet in lijn is met de 'off line' branding van Mastenbroek.

Jay Dolan stelt op een humoristische wijze social media aan de kaak: http://www.youtube.com/watch?v=f_Xtrz23Mxs&feature=player_embedded
En dat doet hij omdat hij zich, net als een aantal mensen die voor mij gereageerd hebben, ergert aan de overtrokken waarde die er aan social media gehecht kan worden. Connecties sparen en jezelf uitroepen tot goeroe, daar prikken mensen echt wel door heen. Maar social media is ook een kans om nieuwe mensen en inhoud te leren kennen, om samen te werken en om van waarde te zijn voor anderen.
Bram de Klapper
Geweldig, de heer Mastenbroek laat kansen liggen op social media gebied! Het lijkt mij niet dat deze emeritus hoogleraar zich grote zorgen maakt over hoe hij zijn personal brand op twitter manifesteert.

Dat terzijde, ben ik wel benieuwd naar hoe de heer Scholte (zelf overigens handelend als Personal Branding coach onder het merkwaardige motto "Met een effectieve personal branding, hoef je jezelf nooit meer te verkopen") de scheiding tussen "goede" en "slechte" personal branding ziet. Wat zijn de criteria van een goede personal branding, en wanneer wordt het bluf? Naar mijn idee namelijk al vrij snel. Iemand die kundig is op zijn vakgebied, heeft die personal branding nodig? Als je goed bent in wat je doet, vinden mensen je toch wel? Volgens mij zien veel mensen in Personal Branding vooral een lapmiddel voor het feit dat ze eigenlijk niet zo goed zijn in wat ze doen...
Tony de Bree
Lid sinds 2019
Mooi praktisch lijstje.

Mijn tip 1 is: wees jezelf en authentiek. En "positioneer" jezelf op een transparante manier op basis van je aantoonbare, onderscheidende kennis en ervaring.

Het net en sociale netwerken zijn transparant dus zodra je iets beweert wat niet waar is, hang je!

Mijn tip 2 is: gebruik Wordpress om je naam te vermarketen.

Mvg
Tony
@tonydebree
www.tonydebree.nl
Tom Scholte
@ Bram de Klapper slechte personal branding is onder een 'pseudoniem' een reactie op een blog schrijven. Als u een serieuze reactie van mij wilt, kunt u contact met mij opnemen. Ik ben gemakkelijk te vinden. U heeft mij blijkbaar ook eerst even gegoogeld.
Cees Harmsen
Pro-lid
Een beetje late reactie....maar het artikel was aan mijn aandacht ontsnapt. Ik wil graag drie dingen toevoegen aan alles wat al is gezegd:

1. Bram de Klapper: "Iemand die kundig is op zijn vakgebied, heeft die personal branding nodig? Als je goed bent in wat je doet, vinden mensen je toch wel?.
Mijn antwoord: nee dus! Ik refereer aan onderzoek waaruit blijkt dat 40% van de afgestudeerden aan HBO's / Universiteiten onder hun niveau werkzaam is. Uit eigen onderzoek voeg ik daar aan toe dat dit meestal mensen betreft die ik als 'de serieuzen' betitel: harde werkers die geloven in een faire meritocratie, waarbij iemand met de juiste kwalificaties automatisch op de juiste plek terecht komt. Dat is helaas een misvatting.

2. In lijn met het vorige punt: we leven en werken in een belevingseconomie en daar hoort personal branding onomstotelijk bij. Dat dit soms doorslaat in oeverloze egotripperij van laagschedelige lawaaimakers, doet niets af aan de waarde van het concept.

3. De ironie van het artikeltje is aardig en helaas ook herkenbaar. Voor degenen die in personal branding geloven, zoals Nienke Verhoeven, Tom Scholten, Ab vab der Hulst, René Jager laten blijken, en daar voeg ik graag mijn eigen naam, Cees Harmsen, aan toe: er is nog veel werk aan de winkel. Maar ik ben ervan overtuigd dat personal branding binnen enkele jaren gemeengoed is geworden in de wereld van de autonome kennisprofessional.

Cees Harmsen
Auteur van Opmerkelijke ik

Meer over Personal Branding