Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een kritisch of cynisch bedoeld artikel. Hoe moet ik dat zien? ManagementSite is toch vóór en dóór professionals? Nooit van David Maister of Frank Kwakman gehoord?
Toegegeven, je kunt ook in personal branding doorslaan, maar dat de (anonieme?) auteur van dit artikel dan ook iedereen die aan deze vorm van personal branding doet voor virtuele halve gare uitmaakt vind ik eerder bij bij GeenStijl passen.
Ab Van der Hulst | Certified Management Consultant
Mijn belangrijkste bezwaar is, dat datgene waar de schrijver zich tegen kant, geen personal branding is. Hij schrijft: "In plaats van goed werk afleveren en dat voor je laten spreken, gaat het bij personal branding om jezelf verkopen." Dat is onzin. Natuurlijk moet er in de eerste plaats goed werk geleverd worden. Maar het is zonde om het daarbij te laten. Als jij goed werk levert, wees dan zo slim om het inderdaad aan te prijzen. Vergelijk het met een product. Je kunt een práchtig product hebben, maar als je daar geen ruchtbaarheid aan geeft, komt het nooit bij een klant terecht.
Daarnaast gaat personal branding er niet om, jezelf anders voor te doen dan je bent. Los van het feit dat het lastig en vervelend is jezelf anders voor te doen dan je bent, werkt het niet. Mensen zijn niet dom en voelen echt wel aan of je authentiek bent - of niet. Personal branding gaat erom jezelf en je onderscheidend vermogen te kennen en dat uit te dragen.
Ik hoor vaak in trainingen dat mensen zich storen aan arrogante blaaskaken die zoals bovenstaand artikel beschrijft, niks kunnen maar zichzelf wel (al dan niet on-line) op de borst kloppen. Nou, daar stoor ik me ook aan. Maar dat is geen goede personal branding.
Personal branding is een methode om stil te staan bij wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Het onderzoeken van je identiteit is een wezenlijke stap. Personal branding helpt je daarnaast, om ook eens je imago te onderzoeken. Hoe zien anderen jou? En klopt dat? En ten slotte is het een gestructureerde methode om je impact te vergroten. Bijvoorbeeld om het werk te krijgen dat bij je past.
Nienke Verhoeven, trainer Schouten & Nelissen, "netwerken & persoonlijke acquisitie"
On Topic: Personal branding is juist van belang wanneer het product of de dienst weinig onderscheidend is (m.a.w. niet meetbaar onderscheidend), maar hij/zij die het product of dienst levert het verschil maakt. Promotie maken voor je product is dan vaak meer van het zelfde en zal de klant niet over de streep trekken. Laten zien wie JIJ bent: authentiek, betrouwbaar enz., is wat de klant het vertrouwen geeft om met jou in zee te gaan. Het product gelooft hij dan wel. Want: als jij oké bent is het product oké.
@Jan Paul: pak uit de tips waar je wat aan hebt. Realiseer bij het lezen ervan dat de schrijver ze met cynisme heeft opgeschreven.
René Jager
►maatschappelijk ondernemer, ►organisatie adviseur,(leiderschap)trainer en personal coach
Mevrouw Verhoeven hierboven mag dan aangeven dat het bij Personal Branding er niet om gaat jezelf anders voor te doen dan je bent, de praktijk leert dat veel mensen het toch vooral beleven als excuus om termen als "expert" en "goeroe" bloot te stellen aan totale inflatie!
Ik maak mij grote zorgen om al die ZZP'ers die elkaar gek lopen te maken met dit soort onzin op de sociale media, en hoop dat ze snel weer inzien dat ze "in real life" toch echt beoordeeld zullen worden op hun resultaten.
Het is jammer dat de context volledig ontbreekt. Fijn dat de bron is toegevoegd. Het artikel blijkt afkomstig te zijn van http://theantisocialmedia.com/ "Jay Dolan, writes The Anti-Social Media, which is the best social media satire on the internet. Ever." De titel is wel heel vrij vertaald en was "11 Crappy Personal Branding Tips". Ik weet niet of het de visie van meneer Mastenbroek is om hier van te maken: "Persoonlijke branding is nietszeggende onzin". En dat is eigenlijk jammer. Als ik kijk naar de LinkedIn pagina maar vooral naar de Twitter pagina van meneer Mastenbroek denk ik dat hij zelf veel kansen laat liggen. Deze site staat namelijk vooral op de 'zend' modus. En relatief weinig op de 'luister' en 'reageer' modus. Iets wat ongetwijfeld niet in lijn is met de 'off line' branding van Mastenbroek.
Jay Dolan stelt op een humoristische wijze social media aan de kaak: http://www.youtube.com/watch?v=f_Xtrz23Mxs&feature=player_embedded
En dat doet hij omdat hij zich, net als een aantal mensen die voor mij gereageerd hebben, ergert aan de overtrokken waarde die er aan social media gehecht kan worden. Connecties sparen en jezelf uitroepen tot goeroe, daar prikken mensen echt wel door heen. Maar social media is ook een kans om nieuwe mensen en inhoud te leren kennen, om samen te werken en om van waarde te zijn voor anderen.
Dat terzijde, ben ik wel benieuwd naar hoe de heer Scholte (zelf overigens handelend als Personal Branding coach onder het merkwaardige motto "Met een effectieve personal branding, hoef je jezelf nooit meer te verkopen") de scheiding tussen "goede" en "slechte" personal branding ziet. Wat zijn de criteria van een goede personal branding, en wanneer wordt het bluf? Naar mijn idee namelijk al vrij snel. Iemand die kundig is op zijn vakgebied, heeft die personal branding nodig? Als je goed bent in wat je doet, vinden mensen je toch wel? Volgens mij zien veel mensen in Personal Branding vooral een lapmiddel voor het feit dat ze eigenlijk niet zo goed zijn in wat ze doen...
Mijn tip 1 is: wees jezelf en authentiek. En "positioneer" jezelf op een transparante manier op basis van je aantoonbare, onderscheidende kennis en ervaring.
Het net en sociale netwerken zijn transparant dus zodra je iets beweert wat niet waar is, hang je!
Mijn tip 2 is: gebruik Wordpress om je naam te vermarketen.
Mvg
Tony
@tonydebree
www.tonydebree.nl
1. Bram de Klapper: "Iemand die kundig is op zijn vakgebied, heeft die personal branding nodig? Als je goed bent in wat je doet, vinden mensen je toch wel?.
Mijn antwoord: nee dus! Ik refereer aan onderzoek waaruit blijkt dat 40% van de afgestudeerden aan HBO's / Universiteiten onder hun niveau werkzaam is. Uit eigen onderzoek voeg ik daar aan toe dat dit meestal mensen betreft die ik als 'de serieuzen' betitel: harde werkers die geloven in een faire meritocratie, waarbij iemand met de juiste kwalificaties automatisch op de juiste plek terecht komt. Dat is helaas een misvatting.
2. In lijn met het vorige punt: we leven en werken in een belevingseconomie en daar hoort personal branding onomstotelijk bij. Dat dit soms doorslaat in oeverloze egotripperij van laagschedelige lawaaimakers, doet niets af aan de waarde van het concept.
3. De ironie van het artikeltje is aardig en helaas ook herkenbaar. Voor degenen die in personal branding geloven, zoals Nienke Verhoeven, Tom Scholten, Ab vab der Hulst, René Jager laten blijken, en daar voeg ik graag mijn eigen naam, Cees Harmsen, aan toe: er is nog veel werk aan de winkel. Maar ik ben ervan overtuigd dat personal branding binnen enkele jaren gemeengoed is geworden in de wereld van de autonome kennisprofessional.
Cees Harmsen
Auteur van Opmerkelijke ik