Opleiding: Iedereen wil aardige collega's, ook jouw collega's

Als een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt, heb je een geweldig team en een heel prettige samenwerking! Maar ja, er zijn altijd een paar collega’s die dat niet doen, en dan is Leiden in last.

Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt.

Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait.

We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict.


Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen. 

Zelf ingebrachte casuïstiek

De volgende casuïstiek wordt regelmatig door de deelnemers zelf tijdens het programma naar voren gebracht als zijnde lastig en veelvoorkomend:

Gedrag van collega's:
• rommel niet opruimen / niet aanvullen
• te laat komen / te vroeg weggaan
• geen baliewerk willen doen
• “de kantjes er van af lopen”

• in werktijd privé bellen / internetten / appen
• dominant / dwingend 
• roddelen
• onheuse bejegening richting collega of klant/client/patiënt
• niet meehelpen als je collega al klaar is met de taak, en jij nog niet
• ja zeggen, maar nee doen 

Je krijgt volgens de Bode Methode ® handvatten aangereikt om met eenvoudige communicatieve middelen, op een niet bedreigende wijze (zacht), overtuigend en daadkrachtig je collega of leidinggevende te beïnvloeden zodat gedaan wordt wat is afgesproken. Je leert om gelijk hebben, om te buigen in gelijk krijgen en problematische situaties te voorkomen. Hierdoor voel je je weerbaarder en verbetert de sfeer aanzienlijk. En mocht ook dit niet lukken dan word je geleerd om niet bij de pakken neer te gaan zitten maar om door te pakken.

Bepaal het Beste Alternatief Zonder Overeenkomst (BAZO).

09:00     Ontvangst

09:30     Start en inleiding
                       • voorstellen en verwachtingen
                       • (non)verbale communicatie: de rol van “bejegening”

10:15     Harde feiten, zachte bejegening
                       • normen, waarden, afspraken en (gedrags)regels
                       • de 3 zachte- en de 3 harde effectiviteitsgebieden
                       • zelftest I: Roos van Leary, hoe kan ik een collega het beste

                          beïnvloeden?
                       • was ik maar iets assertiever

11:00     Koffiepauze

11:15     Samenwerken
                       • zodra een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt heb je een

                          goed functionerend team, zo simpel is het…
                       • wat zijn de specifieke randvoorwaarden? 

11:45     De Bode Methode ®
                       • collegiaal aanspreken
                       • het kennen en toepassen van de spelregels aan de hand van

                          een voorbeeld

12.30     Lunchpauze

13:30     de eigen casuistiek wordt in subgroepen verder uitwerken en geoefend      

15:00     Theepauze

15:15     Wat te doen als het niet helpt? Doorpakken, laat het er niet bij zitten!

16:00     Afsluiting 

Meer...
€395
Vrij van BTW
Aangeboden door
de Bode Nascholingen
Onderwerp
Niveau
Looptijd
5 dagen
Taal
nl
Type product
workshop
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Min: 8
Max: 20
Tijdstip
Overdag
Tijden en locaties
NH Hotels Utrecht (nabij station)
vr 15 nov. 2024
Keurmerken aanbieder
CRKBO en BTW-vrijstelling