Belastingdienst stuurt betalingsherinnering over reeds betaalde zorgverzekeringswet-aanslag

Hoe gaat de belastingdienst met ons om, als zij zelf een fout maken? Afgelopen week ontving ik een betalingsherinnering van ze. Of ik maar even 2071 euro wilde betalen, want dat zou ik nog niet hebben gedaan. De brief was gedateerd op 22 augustus, ik ontving hem dinsdag in mijn brievenbus en ik moest voor 2 september betalen. Ik verwonderde me hierover, want ik vermoedde dat ik dat bedrag al had betaald. En wat bleek? 

Ik had de aanslag inderdaad betaald op vrijdag 28 juni. Het kan zijn dat de fout ergens bij mij ligt. Dat weet je nooit. Het systeem van de belastingdienst blinkt niet uit in gemak. Alles lijkt bewust een heel klein beetje moeilijker gemaakt om te voorkomen dat je snel in het gelijk wordt gesteld.

Ik weet dat ik een beetje cynisch klink. Maar is dat vreemd? Je werkt, verdient daaraan, wordt vervolgens geacht een accountant in de hand te nemen om het geld te berekenen dat je moet betalen en dan krijg je er ook nog van langs als je iets vergeet. Want de toon van de belastingdienst in het schriftelijke verkeer is altijd weer streng, alsof je een bekeuring krijgt. Niemand wordt blij van die blauwe enveloppen en dat komt ergens door.

Goed: de casus. 28 juni betaalde ik, en op 22 augustus gaat er een brief uit die meldt dat je niet betaald hebt. Ergernis, want als drukke ondernemer heb je niet altijd de tijd voor dit soort dingen. Ze kosten gewoon energie en tijd die je beter kan gebruiken. Want gemakkelijk hebben ze het niet gemaakt. 

Bellen? Je staat altijd lang in de wacht. Een mailtje sturen met een foto waaruit blijkt dat er betaald is? Kan misschien wel, maar daar moet je heel wat hindernissen voor nemen. Correspondentie via hun site? Wederom hindernissen. Veel gesloten vragen om je te sturen, maar dat leidt tot de bekende bomen waardoor je het bos niet meer ziet. Ik kan ze in het weekend niet bereiken, maar ik kan ze ook niet vertellen dat het niet klopt. 

Maandag ga ik bellen. Dat moet tussen mijn werkzaamheden als trainer door. Maar ik moet wel, want ik ben al aan de late kant.  En denk niet dat je geen stress krijgt van hun brieven. Binnen 10 dagen moet ik betalen en anders krijg je een aanmaning. Fijntjes wordt er bij vermeld wat er gebeurt als je niet betaalt. 

Dwangbevel als je de aanmaning negeert en dan zelfs beslaglegging op je bezittingen en bankrekeningnummer. Bovendien zijn aan een aanmaning en dwangbevel kosten verbonden 'die ik bij u in rekening breng'. Daarop schriftelijk reageren is onmogelijk. 

Ik ga jullie op de hoogte houden over dit verhaal en zijn vervolg. Belastingdiensten zoals de Nederlandse kunnen het wel degelijk anders doen dan ze het doen. Leuker, aardiger. Dit is een hogeschoolvoorbeeld van aanmatigend gedrag; precies dat waar ondernemers een hekel aan hebben. Jullie leven van ons, belastingdienst, gedraag je daar dan ook naar. We zijn je klant, niet je knecht. 

En nu ik toch bezig ben: het zou fijn zijn als er eens naar de mensen wordt geluisterd die vinden dat jullie het allemaal veel te complex maken. En begrijp me goed, ik volg dit ook even voor jullie zelf. Als leermoment. Niet om jullie neer te sabelen. Als mensen niet rechtstreeks bij jullie terecht kunnen met hun feedfback, zoeken we andere podia. Nog eens: opbouwend bedoeld, maar wel met het cynische gevoel dat daar bij hoort...

 

Krijg toegang tot alle toepasbare kennis en gedeelde ervaringen met een Pro-abonnement

Upgrade nu voor €200,— 

Managementsite, kritisch, wars van hypes, interactief en altijd op zoek naar wat wél werkt.

Word een PRO