De transitie naar emissievrije mobiliteit, gestimuleerd door regelgeving in Europa en Noord-Amerika, biedt zowel kansen als uitdagingen. Europa streeft er bijvoorbeeld naar om tegen 2030 de uitstoot van nieuwe voertuigen met 43% te verminderen en tegen 2040 met 90%. Het financieren van deze omslag blijft echter lastig door de hoge initiële kosten en het ontbreken van grootschalige praktijkprojecten die privékapitaal kunnen aantrekken.
McKinsey-experts Uday Khemka en Christoph Wolff wijzen op de noodzaak van structurele veranderingen in de transportsector. Khemka benadrukt dat het vervangen van het bestaande fossiele brandstofsysteem door emissievrije infrastructuur aanzienlijke particuliere investeringen vereist, omdat overheden alleen onvoldoende middelen hebben. Hij pleit voor een verschuiving van eigendom naar een dienstverleningsmodel om de kosten van nieuwe transportmiddelen en laadinfrastructuren te spreiden. Om investeringen aantrekkelijker te maken, zijn consistente regelgevende kaders en samenwerking tussen overheden, fabrikanten, exploitanten en investeerders noodzakelijk.
Wolff legt de nadruk op het belang van zowel vraag- als aanbodpartijen bij het opschalen van emissievrije technologieën. Fabrikanten van voertuigen (OEM's) moeten zekerheid hebben over toekomstige vraag, terwijl versnipperde vervoersmarkten samen moeten werken om de uitstoot te reduceren. Daarnaast is de ontwikkeling van laadinfrastructuur en versterking van het elektriciteitsnet essentieel. De experts stellen dat particuliere investeerders terughoudend zijn om in deze 'onbewezen' sectoren te stappen, waardoor overheidssteun bij het verkleinen van investeringsrisico’s onmisbaar is. Volgens Khemka is de enige manier om een complete infrastructuur te vervangen door over te stappen van een eigendom naar dienstverlening; het voertuig as-a-service.
Om grootschalige financiering te ondersteunen, zijn er mechanismen nodig zoals standaard risicobeheerinstrumenten, het opbouwen van vraagketens en het coördineren van initiatieven tussen publieke en private sectoren. Succesverhalen, zoals de toepassingen in de praktijk en de corridor-elektrificatie in Europa, tonen aan dat gestructureerde samenwerking particuliere investeringen kan stimuleren en de transitie naar emissievrije mobiliteit kan versnellen.
De experts pleiten voor een grotere betrokkenheid van de financiële sector, ondersteunend overheidsbeleid en samenwerking aan concrete projecten om de "kip-en-ei"-kwestie van het opschalen van emissievrije transportoplossingen te doorbreken.
Bron: McKinsey
Lees ook: McKinsey: how to start decarbonisation in logistics?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO