PostNL investeert miljoenen in 'bezorggemak' voor consumenten

PostNL breidt het netwerk van pakketautomaten uit met meer dan 500 extra pakketautomaten. PostNL stelt dat dit consumenten meer keuzevrijheid biedt in waar en hoe zij hun pakketten ontvangen. Momenteel bevindt zich voor bijna iedereen in Nederland een PostNL-punt binnen een straal van één kilometer. De populariteit van bezorging buitenshuis (Out-of-Home) blijft groeien, en PostNL speelt hierop in met deze uitbreiding.

Dit verbetert niet alleen de klantervaring, maar maakt de pakketbezorging ook efficiënter en verlaagt de CO₂-uitstoot door minder vervoersbewegingen, volgens PostNL. Experts zetten hier overigens grote vraagtekens bij. Veel consumenten halen hun pakje namelijk met de auto op.

Versnelde uitrol van pakketautomaten

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers maakte PostNL bekend extra te investeren in de uitbreiding van het Out-of-Home-netwerk. Met een extra investering van 10 miljoen euro worden de komende jaren veel meer pakketautomaten geplaatst. Op dit moment telt PostNL ruim 6.700 PostNL-punten, waarvan ongeveer 1.100 pakketautomaten.

'We zien een sterke stijging in het gebruik van pakketautomaten en afhaalpunten,' zegt Barry Husman, directeur Retail bij PostNL. ‘Het aantal pakketten dat via pakketautomaten wordt bezorgd, is de afgelopen jaren met 97% toegenomen. Consumenten waarderen het gemak en kiezen steeds vaker voor deze bezorgoptie.’ Pakketautomaten zijn doorgaans 24/7 toegankelijk en strategisch geplaatst op goed bereikbare locaties. Dankzij deze spreiding bevindt bijna iedere Nederlander zich op minder dan een kilometer afstand van een PostNL-punt, wat bijdraagt aan een hoge klanttevredenheid, aldus PostNL. PostNL verwacht dat het gebruik van pakketautomaten dit jaar zal verdubbelen.

Innovatie en duurzaamheid

Naast uitbreiding zet PostNL in op technologische innovaties. De nieuwste pakketautomaten zijn modulair ontworpen, waardoor ze eenvoudig kunnen worden aangepast aan de specifieke behoeften van een locatie. Bovendien worden de automaten via een innovatief IT-platform opengesteld voor andere vervoerders. PostNL investeert ook in, wat zij noemen, duurzame oplossingen, zoals pakketautomaten op zonne-energie, waardoor plaatsing op locaties zonder directe stroomvoorziening mogelijk is.

Met deze investeringen blijft PostNL het Out-of-Home-netwerk verder uitbreiden en innoveren, om zo de groeiende vraag naar flexibele en duurzame bezorgopties te ondersteunen.

Waarom moeten die pakketautomaten komen?

De groei van pakketlogistiek kent uitdagingen in binnensteden en woonwijken? Waar moeten die pakketautomaten komen? In de toch alle volle openbare ruimte? Gemeenten staan voor de uitdaging om ruimtegebrek, mobiliteitseffecten en bezwaren van omwonenden bij de plaatsing van pakketkluizen en afhaalpunten in evenwicht te brengen.

Een nieuwe handreiking helpt gemeenten inzicht te krijgen in de kansen, uitdagingen en handelingsopties bij pakketkluizen en -punten. Er is vandaag namelijk geen gezamenlijke visie tussen gemeenten en logistieke dienstverleners over de rol en locatie van pakketkluizen, vooral in de openbare ruimte.

Walther Ploos van Amstel.

 

Lees ook: Afhaalpunten en pakketkluizen voor pakjes? Is dat wel een oplossing die werkt?

Lees ook: De thuisbezorging zit in een 'race to the bottom'

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>