Waarom lukt het kleine innovatieve stadslogistieke bedrijven niet om te winnen?

Cycloon stopt met pakketbezorging. Daardoor raken 440 medewerkers hun baan kwijt. Dat is jammer. Duurzame innovaties lijken vooral te komen van vele kleine lokale spelers. Toch lukt het die kleine spelers maar niet om op gang te komen. Veel bedrijven gooiden de afgelopen jaren de handdoek in de ring. Waarom?

De pakketmarkt staat al langere tijd onder druk. Cycloon zegt in die markt niet meer te kunnen concurreren en wijst daarbij naar de gestegen kosten door inflatie, en concurrenten die sneller konden verduurzamen en groeien. Cycloon (en moederbedrijf Bol) heeft geen koper kunnen vinden voor de pakketbezorgdienst. 

Cycloon liet zien dat sociale, duurzame waarden en ondernemen samen kunnen gaan. Met de oprichting van Fietskoeriers.nl in 2015 kwam er een landelijk dekkend netwerk dat slimme en schone bezorging aanbiedt. Fietskoeriers.nl, later Cycloon, was de eerste en enige pakketbezorging op de fiets met landelijke dekking; hét platform voor fietsbezorging in de stad. In 2021 nam Bol.com Cycloon over.

Duurzaam en sociaal innoveren

Duurzame innovaties lijken vooral te komen van vele kleine lokale spelers: Hubbel, MyPup, Cargoroo, Cycloon, CityHub, Oscar Circulair, Rederij Kees, TringTring en vele anderen. Bedrijven met een lokale focus; sociaal en betrokken. Ik kan de lijst moeiteloos uitbreiden naar honderd inspirerende startups en scaleups.

Ze willen een lokaal alternatief bieden naast de grote logistieke platforms. Ze kiezen bewust voor een sociaal rechtvaardige, ecologisch duurzame en economisch vitale samenleving. Maar, hoe overleven die jonge innovatieve spelers het tegenover de massieve mastodonten in de markt? Parcls, Red Je Pakketje (Budbee), Local Heroes, Foodlogica en nu ook Cycloon gooiden de handdoek in de ring.

Leren van elkaar

Stadslogistiek vraagt om klantgerichte, duurzame innovaties. Die innovaties zie ik juist bij veel van de kleine spelers. Met elkaar bieden ze een bruisend ecosysteem waarin nieuwe technologie, diensten en bedrijfsmodellen. Toch lukt het vaak niet om te overleven. Ga met elkaar in gesprek over of er wel een echt probleem is dat je wilt oplossen. Of de oplossing in de praktijk ook echt werkt. En wie er bereid is voor te betalen.

Opschaling en rendement vergen samenwerking bij de marktbenadering, het delen van systemen en faciliteiten, samenwerken in onderzoek en niet in de laatste plaats samen investeren. Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Opschaling is een beetje een oude-economie term. Groter is niet altijd beter. Misschien moeten we meer denken in termen van 'twin-scaling'. Opschalen door het zaadje ergens anders te laten groeien. Samen stampen we harder.

Walther Ploos van Amstel.

 

Lees ook: Hoe maken we stadslogistieke 'local heroes' duurzaam?

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO