Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Conclusie: voorlopig zijn er heel veel mensen die WEL keerzijden zien. Of op z'n minst aarzelingen hebben bij het hele verhaal. Die mensen hebben het binnen organisaties ook nog eens voor het zeggen. We noemen ze ook wel managers.
Zomaar een paar dingen ter overdenking, die hier een rol bij kunnen spelen:
Eigen belang versus organisatiebelang.
Wat drijft mensen tot de beslissingen die ze nemen?
Angst voor het nieuwe, voor het onbekende.
Hoe hou ik grip op de zaak?
Ben ik straks nog wel de baas?
Vertrouwen: leuk, maar hoe rapporteer ik daarover?
Vertrouwen, leuk: maar wie maakt dat op dit moment eigenlijk waar?
Controle mag opeens niet meer, maar hoe weet ik dan nog dat het klopt?
Medewerkers willen vertrouwen, maar pakken ze ook verantwoordelijkheid?
Ik schijn op output te moeten sturen, maar onze werkzaamheden zijn slecht te meten.
Denk nu niet dat ik tegen ben, maar weet wel dat ik verkondig dat HNW ontzettend ingrijpend is, en dat dit niet zo'n lichtvoetig happy in-win-win verhaaltje is als zo vaak verkondigd wordt. Als eindresultaat is het dat wel, maar daarvoor moeten nog wel een paar dalen overwonnen worden. Daar praat helaas vrijwel niemand over.
Op deze site zijn diverse bijdragen te vinden (ook van mij) over dit onderwerp.
Ik ben het je eens dat er nog wel eens weerstand ontstaat en dan vooral bij de managers. Ik zal ook de laatste zijn die beweert dat de invoering van HNW zonder slag of stoot te realiseren is, het is een verandering met een enorme impact op de organisatie.
Ik zie dit alleen niet als een keerzijde, eerder als een uitdaging. Ik weet dat dit wat cliche klinkt, maar ik zal uitleggen wat ik bedoel.
Ik geloof dat juist de obstakels vooraf bespreekbaar gemaakt moet worden in een bedrijf. Vooraf moet iedereen de kans hebben gehad mee te denken wat HNW precies betekent voor hem, haar en de organisatie. De invulling van HNW moet ook op dat moment met elkaar (dwars door het bedrijf) besproken worden. Geen projectgroep die in een achterkamer een dichtgetimmerd plan schrijft, maar juist met elkaar er uit halen wat er in zit!
Dit is wat ik bedoel met vertrouwen in een bedrijf. De directie heeft er vertrouwen in dat problemen bespreekbaar zijn en dat de het management en medewerkers prima over deze zaken mee kunnen denken. Het management en de medewerkers hebben er vertrouwen in dat als ze mee mogen denken hier ook iets mee gedaan wordt en dit niet tegen hun gebruikt zal worden.
Een manager heeft er vertrouwen in dat zijn of haar medewerkers doen wat ze moeten doen ongeacht waar ze zitten of wanneer ze werken. De medewerkers hebben er vertrouwen in dat de manager hun daarin begeleiden.