Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Mooie bijdrage. Ik herken veel van de stellingnames. Het doel van kennismanagement is meer dan enkel het faciliteren van kennisdeling. Zonder in een definitiediscussie te willen belanden, zou ik KM willen duiden als het beheersen van de productiefactor kennis. Continu, doelgericht (realiseren van strategigische doelen versus oplossen van operationele problemen van kenniswerkers) en methodische omgang met kennis binnen en tussen organisaties. Voor de onderzoekswereld ligt de focus op kennisontwikeling, voor een ziekenhuis op kenniswerving (van buiten naar binnen halen van kennis) en -toepassing en voor een kenniscentrum is kennisexploitatie het belangrijkste kennisproces. Zo heeft ieder bedrijf zijn specifieke focus op een kennisproces. Kennsideling beschouw ik als een soort ondersteunend proces hierbij.
Meer over KM, zie onze dienstverlening kennismanagement:
http://www.kultifa.nl/Kennismanagement.htm
Gr Steven de Groot, KULTIFA (www.kultifa.nl)
Er wordt inderdaad heel veel gesproken over 'collaboratief werken', vooral als je over software praat, maar wat je er mee kan doen weten eigenlijk te weinig mensen. Er bestaat eigenlijk niet altijd een echte doelstelling (waarom willen wij eigenlijk collaboratief werken...)
Groet,
Bjorn Heisterkamp
http://www.bjornheisterkamp.com
http://tfe.nl
Een case op intranetcongres 2010 liet zien hoe het stellen van vragen op een intranet gekoppeld werd aan persoonlijke profielen en expertisegebieden van medewerkers.
Een nieuwe vraag uit de organisatie werd door het systeem geanalyseerd en naar 5 medewerkers gestuurd die op basis van hun profiel de vraag het meest waarschijnlijk konden beantwoorden.
Maar val niet in de ICT-valkuil. Ook buiten systemen om (punt 2) moet er kennisdeling plaatsvinden. Wij houden zelf regelmatig interne (off line) kennissessies, die uitnodigend werken om kennis ook online weer delen.
theFactor.e (http://tfe.nl)