Acht gouden regels voor kennismanagement 2.0

Actueel

Na enkele jaren wat meer op de achtergrond te zijn geweest, staat kennismanagement dankzij ontwikkelingen op het gebied van social software, web2.0 en communities of practice weer helemaal op de kaart. Nieuwe laagdrempelige tools als blogs, wiki’s en social bookmarking bieden echter geen enkele garantie voor succes. Acht gouden regels waar kennismanagers hun kennismanagementbeleid aan kunnen toetsen.

1. Het doel van kennismanagement is het faciliteren van kennisdeling
Kennis is voor steeds meer organisaties een onderscheidende factor. Daar komt de behoefte uit voort om kennis te managen. In de praktijk resulteert dit vaak in complexe processen van kennis-explicitering, waarbij de kennis uit de hoofden van experts wordt geabstraheerd en als informatie wordt opgeslagen in wat dan &lsqu...

Steven de Groot
Beste Rene,

Mooie bijdrage. Ik herken veel van de stellingnames. Het doel van kennismanagement is meer dan enkel het faciliteren van kennisdeling. Zonder in een definitiediscussie te willen belanden, zou ik KM willen duiden als het beheersen van de productiefactor kennis. Continu, doelgericht (realiseren van strategigische doelen versus oplossen van operationele problemen van kenniswerkers) en methodische omgang met kennis binnen en tussen organisaties. Voor de onderzoekswereld ligt de focus op kennisontwikeling, voor een ziekenhuis op kenniswerving (van buiten naar binnen halen van kennis) en -toepassing en voor een kenniscentrum is kennisexploitatie het belangrijkste kennisproces. Zo heeft ieder bedrijf zijn specifieke focus op een kennisproces. Kennsideling beschouw ik als een soort ondersteunend proces hierbij.
Meer over KM, zie onze dienstverlening kennismanagement:
http://www.kultifa.nl/Kennismanagement.htm

Gr Steven de Groot, KULTIFA (www.kultifa.nl)
Bjorn Heisterkamp
Ik vind vooral punt 5 erg goed, en erg veel onderbelicht bij veel managers. Verdient inderdaad meer aandacht.

Er wordt inderdaad heel veel gesproken over 'collaboratief werken', vooral als je over software praat, maar wat je er mee kan doen weten eigenlijk te weinig mensen. Er bestaat eigenlijk niet altijd een echte doelstelling (waarom willen wij eigenlijk collaboratief werken...)

Groet,
Bjorn Heisterkamp

http://www.bjornheisterkamp.com
Michel Brouwer
Een goed artikel waarvan ik veel herken. Binnen mijn organisatie (Quoratio/Arvode) zijn we dit jaar ook volop bezig met kennismanagement en hebben ook een blogplatform gecreeerd, http://www.salarisnieuws.nl/. Over de implementatie heb ik een blog geschreven, http://www.personeelslog.nl/2010/06/21/kennismanagement-maak-het-niet-te-ingewikkeld/, wat ik me afvraag, is hoe je mensen actief kan blijven betrekken? Heb jij/jullie daar nog tips voor?
Matthijs van Engelen
Concrete invulling van KM dmv. social tooling: heel bruikbaar artikel. Met name punten 6-8 geven een goede suggestie in gebruik voor verschillende fase van KM.

http://tfe.nl
Matthijs van Engelen
@Michel:
Een case op intranetcongres 2010 liet zien hoe het stellen van vragen op een intranet gekoppeld werd aan persoonlijke profielen en expertisegebieden van medewerkers.

Een nieuwe vraag uit de organisatie werd door het systeem geanalyseerd en naar 5 medewerkers gestuurd die op basis van hun profiel de vraag het meest waarschijnlijk konden beantwoorden.

Maar val niet in de ICT-valkuil. Ook buiten systemen om (punt 2) moet er kennisdeling plaatsvinden. Wij houden zelf regelmatig interne (off line) kennissessies, die uitnodigend werken om kennis ook online weer delen.

theFactor.e (http://tfe.nl)

Meer over Kennismanagement