Managers worstelen met beoordeling werknemers

Managers worstelen met het voeren van beoordelingsgesprekken met hun medewerkers. Zo zien veel leidinggevenden en personeelsfunctionarissen het beoordelen van het functioneren als iets vaags. Ook ontbeert het de managers vaak aan objectieve meetinstrumenten, worden nog weinig concrete verbeterafspraken gemaakt met werknemers en komt een resultaatafhankelijke beloning nauwelijks uit de verf.

Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van de werkgeversorganisatie AWVN onder ruim 450 leidinggevenden en personeelsfunctionarissen. In het overgrote deel van het bedrijfsleven (80 procent) worden jaarlijks beoordelingsgesprekken gevoerd met werknemers. Ruim een op de drie van de managers is ontevreden over het instrument.
Ruim een kwart noemt beoordelingsgesprekken ook slecht als instrument...

Martin de Borst
Het is opvallend, dat het fenomeen 'slecht verlopende beoordelingsgesprekken' zo'n hardnekkig verschijnsel blijft.
En dit, terwijl er tientallen zo niet honderden onderzoeken naar zijn gedaan .
Misschien komt het door het gegeven, dat beoordelen van mensen geschiedt door mensen.
Hoeveel managers zijn zich er altijd van bewust, dat ook hun eigen normen en waarden een rol spelen bij het beoordelen van medewerkers.
Uit ervaring weet ik hoe verrassend de antwoorden zijn, wanneer je aan de medewerker vraagt op welke meetbare criteria je hem zou mogen (moeten) beoordelen. Daar komen criteria uit voort, die de manager misschien niet zo relevant acht, maar die voor de medewerker wél belangrijk zijn.
Ik kan iedereen deze methode, voor zover nog niet toegepast, aanbevelen.
h.knoren
een goede manager beoord zijn personeel doot het hele jaar door.
Dit kan gebeuren dmv coaching gesprekken en meet bare afspraken.