Managen: Praktische verandertips

Cover stories · Boeken

Dit artikel gaat over het nét iets anders willen doen. Over het toepassen van eenvoudige innovaties in de praktijk van alledag. Slimmer, efficiënter én leuker. Gericht op het zichtbaar verhogen van onze performance. Waarin talent optimaal vanuit kracht wordt ingezet. Opdat we met z’n allen dagelijks kunnen doen waar we voor zijn: het aanwijsbaar creëren van publieke waarde! 

Wie zich niet verwonderen kan, ziet nooit een wonder …

In de zomer van 2004 dacht ik dat ik na twintig jaar consultancy wel toe was aan een nieuw hoofdstuk in mijn eigen ontdekkingsreis. En zo maakte ik de overstap naar een directiefunctie bij Rijkswaterstaat. Want daar was toen wel wat aan de hand. Van de toenmalige CFO Ab Lambarts kregen we als directeuren bedrijfsvoering bij binnenkomst allemaal een compact

Aanmelden met Google Aanmelden met Linkedin

Of aanmelden met e-mail:

Door je betaalgegevens door te geven en deze betaling te bevestigen, geef je (A) ManagementSite en Stripe (onze betaaldienst) en/of PPRO, zijn lokale dienstverlener, toestemming om instructies naar je bank te verzenden om het bedrag van je rekening af te schrijven, en (B) geef je je bank toestemming om het bedrag van je rekening af te schrijven conform deze aanwijzingen. Als onderdeel van je rechten kom je in aanmerking voor een terugbetaling van je bank conform de voorwaarden van je overeenkomst met de bank. Je moet terugbetalingen binnen acht weken claimen vanaf de datum waarop het bedrag is afgeschreven van je rekening. Je rechten worden toegelicht in een overzicht dat je bij de bank kunt opvragen. Je gaat ermee akkoord meldingen te ontvangen voor toekomstige afschrijvingen tot twee dagen voordat deze plaatsvinden.
Koos Groenewoud
Pro-lid
Om te beginnen met het eind...

Problemen zijn geen stopborden maar wegwijzers. Wat een mooie slogan. Professor Paul de Blot , hoogleraar business spiritualiteit op Nyenrode zegt altijd zo mooi 'Toeval bestaat niet, het valt je toe". Inderdaad toeval of niet, nog geen 5 minuten geleden schreef ik (vers van de pers en ongeredigeerd) het volgende op:

Dirk-Jan de Bruijn, mijn opdrachtgever bij Rijkswaterstaat had altijd een aantal fraaie spreuken paraat. Bij hem hoorde ik voor het eerst “Laaghangend fruit ( over quick wins).
Dirk-Jan had ook de prachtige uitspraak over “Achter het witte laken”. Daarmee doelde hij op een diner waarbij hij alle tijd had en nam om echt bij te praten. Dat lukt niet altijd bij een broodje. Hij was erg verrast door mijn slogan “Een aardige buurman timmert niet zo luid”…Daar gaat het eigenlijk allemaal om. Als je goed met elkaar door 1 deur kunt, is het leven een stuk eenvoudiger en ook nog leuker. Het Bedanken, hulp vragen of aanbieden, complimenteren en /of het aanbieden van excuus heeft een ontzettend grote impact en positieve invloed op de motivatie van je teamleden, op de sfeer en –uiteindelijk ziekteverzuim en verloop. En dat is dan weer een bijdrage in het kader van de “War on talent”.

Dit tekstdeel komt samen met een onderbouwing van mijn eigen 18 aanbevelingen te staan in het E-boek van Sylvia Main en ondergetekende met de (werk)titel: 'In 6 maanden tijd een succesvolle leider, partner en een gezonder gelukkiger mens?'

Kleine wereld...
Peter van Dusseldorp
In de echte mensenwereld is niets waar en zelfs dat is niet altijd waar (Multatuli). In de veranderkunde buitel je over de verklaarde waarheden heen. De verwonderpunten zijn in die zin zeer relevante waarheden, waar je niet omheen kunt als je slagvaardig (wat is dat voor een waarheid?) wilt veranderen.
Zelf zou ik het uit willen breiden: verwonderen en bewonderen. Ik kom regelmatig in organisaties maar men geen zicht meer heeft op waar men eigenlijk 'best wel goed' in is. Net zoals partners in eenr elatie die vooral bezig zijn met ruzietjes over de ergernissen. Als tijdelijk ingevlogen buitenstaander heb je geen constructiever partners in verandering als je van je bewonderpunten geen geheim maakt. Juist de afstand die je hebt en de mogelijkheid van vergelijking met andere soortgelijke organisaties maakt ook dat je er wat over kunt vinden. En het lijstje met (negatieve) verwonderpunten dan steevast vooraf laat gaan door een lijstje met bewonderpunten.

Ik kijk uit naar de gedachtenwisseling met Dirk-Jan en de andere studenten Strategisch Programmamanagement volgende week!

Meer over Professionalisering