http://www.youtube.com/watch?v=JQy7WTmyDWc
Het zijn (weer) Zware Woorden, ik weet 't, maar deze keer zijn de woorden dan ook niet van mij maar van prof. Gary Hamel. Hamel lijkt een sterk voorstander van het organisatietype waarin de verantwoordelijkheden en de bevoegdheden (zeer) laag in de organisatie zijn neergelegd: niet bij een manager maar bij iedere medewerker. Door dat te doen maak je veel, zo niet alle, managementtaken overbodig.....
Hamel's motivatie: als je in je privéleven (zeer) ingrijpende beslissingen neemt (nb; waarbij de koop van een woning nog maar een kleintje is; managen dus) waarom zou je dat dan niet mogen doen op je werkplek? Inderdaad een terechte vraag, ik sluit me dan ook graag bij zijn filosofie aan. Een filosofie die ook wel bekend staat onder de naam 'Employees First'.
April vorig jaar meldde Hamel ons over zijn ervaringen met dit gedachtengoed bij W.L. Gore & Associates, Hamel was op dat moment al zeer onder de indruk. Nu kwam Hamel de Morning Star Company tegen, een uitzonderlijke tomatenkweker. Alleen daarom al is dit voor ons tomateneters een interessant voorbeeld.
"Management is the least efficient activity in your organization. Think of the countless hours that team leaders, department heads, and vice presidents devote to supervising the work of others." aldus Gary Hamel in zijn bijdrage aan de december uitgave van de Harvard Business Review. Management in Control noemen we dat ook wel. Blijkbaar is er (te) weinig vertrouwen in de medewerkers. De belangrijkste taak wordt dan: controleren & het steeds uitleggen van dat wat er dient te gebeuren .... Met de komst van nieuwe media zijn deze managementtaken aanmerkelijk vereenvoudigd.
Maar het probleem ligt hier niet zo zeer bij de individuele managers. Hamel: "Most managers are hardworking; the problem doesn’t lie with them. The inefficiency stems from a top-heavy management model that is both cumbersome and costly." Twijfelachtig dus; vraag is dan ook: Rendeert die hele opgetuigde Kerstboom?
Bij Morning Star vonden ze al vrij snel na de oprichting van niet & omdat de marges op tomaten toch al minimaal zijn (nb; Morning Star realiseert een omzet van € 700 miljoen/jaar) maakten zij van de verbetering van effectiviteit & efficiency een Top-Prioriteit!
De imaginaire of gedroomde organisatie ziet er dan zo uit:
-
"No one has a boss.
-
Employees negotiate responsibilities with their peers.
-
Everyone can spend the company’s money.
-
Each individual is responsible for acquiring the tools needed to do his or her work.
-
There are no titles and no promotions.
-
Compensation decisions are peer-based."
Dit sprak Morning Start aan, zij noemden dit project The Road to Self-Management. Uiteindelijk werd het een filosofie. Morning Star heeft 400 medewerkers in vaste dienst en kent jaarlijks 800 seizoensarbeiders. De veranderingen die zij vervolgens in het business model hebben doorgevoerd v.w.b. persoonlijke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden gelden zowel voor de vaste als voor de tijdelijke medewerkers. Da's op zich al bijzonder: veel (managers in) organisaties zijn van mening dat je tijdelijke of flexkrachten nog beter dient te controleren.
Na zijn bezoek aan Morning Star concludeerde Hamel het volgende:
The Advantages of Self-Management
- More initiative.
- More expertise.
- More flexibility.
- More collegiality.
- Better judgment.
- More loyalty.
- Lower Costs.
- Greater Initiative.
- Better Decisions.
Toch is het niet allemaal rozengeur & manenschijn. Hamel komt ook met een enkele waarschuwing:: Disadvantages.
-
Tougher Adjustment; Self-management doesn’t suit everyone. Employees who’ve worked all their lives in hierarchical organizations may not be able to cope.
-
Accountability Challenge; If employees fail to deliver a strong message to colleagues who don’t meet expectations, self-management can become a conspiracy of mediocrity.
-
Longer Induction; It takes time to fit in. New employees may need a year or more to become fully functional in the system.
-
Growth Issues; Without a corporate ladder to climb, employees find it difficult to evaluate their progress relative to peers. That can become a handicap when someone wants to switch companies.
& Dan is daar nog Commitment (of juist het gebrek daaraan....). Toch sluit Hamel zijn bevindingen positief af:
"Whatever the uncertainties, Morning Star’s example makes two things clear.
One, with a bit of imagination, it’s possible to transcend the seemingly intractable trade-offs, such as freedom versus control, that have long bedeviled organizations.
Two, we don’t have to be starry-eyed romantics to dream of organizations where managing is no longer the right of a vaunted few but the responsibility of all."
Inderdaad: een succesvolle organisatie dat is een verantwoordelijkheid van iedereen; toch? Dus: Weg Met de Manager! (als de medewerker dat wil ;-))
Bron: 'First, Let's Fire All the Managers.' by Gary Hamel; HBR 12/11.
================
200612
Na Morningstar & Gore zijn/komen er meer organisaties die 'baasloos' zijn zoals VALVE Corp. Hun waarschuwing is: 'Hiring highly motivated workers is vital to making a boss-free system work.'
Bron: WSJ's Who's the Boss? There Isn't One.
260612
'If employees aren't as enthusiastic as they could be, it's not because the work sucks; it's because management blows.' Gary Hamel gaat 'rustig' door met zijn idee dat managers meer kapot maken dan je lief is (& dat terwijl het toch zijn grootste doelgroep is....)
Deze keer gebruikt hij in het artikel Exposing management's dirty little secret termen als Ignorance, Indifference, Impotence; ga er maar aanstaan. ;-)
060114
Zappos and the collapse of corporate hierarchies. ZAPPOS voert het Holacratie principe in ofwel het principe van zelfmanagement; weg met de managers!
190514
Are Bosses Becoming Extinct? vraagt INSEAD prof. Phanish Puranam zich af in deze entry. Puranam gaat 'een heel eind' mee met Hamel, hij haalt zelfs Morning Star aan, maar concludeert ook dat (nog) niet iedere organisatie klaar is voor de Uitgestorven Baas........
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Zie voor meer voorbeelden het boek De laatste manager van Ben Kuiken.
En artikelen en interviews op www.finext.nl en www.fokkewijnstra.nl
Tevens goed dat je hem gespot hebt in HBR, geeft hoe raar het ook klinkt wat gewiicht in schaal.
Buurtzorg is recent bekend NL voorbeeld, maar er zijn genoeg kleinere bedrijven te vinden die echt plat werken (met zo 'n simpel werkoverleg aan het begin en einde).
Heel veel vrijwilligersorganisaties werken toch ook zo? Gezamenlijk werken vanuit betrokkenheid aan een doel....
Zet er een dominant bestuur op of een manager en je zit zonder vrijwilligers.
Lees bijvoorbeeld:
L.U. de Sitter (1981) Op weg naar nieuwe fabrieken en kantoren
Ricardo Semler (1993) Turning the tables of (1995) Semco stijl
En er zijn vermoedelijk vele andere auteurs die de combinatie bepleiten van decentraliseren, vormen van zo autonoom mogelijke 'bedrijfjes in het bedrijf', platte simpele structuren en niet aflatende aandacht voor continu verbeteren als voorwaarde voor innovativiteit.
Optimistischer is de vaststelling dat de tijd langzamerhand misschien wel rijp is voor deze denkbeelden die overigens vrij compleet beschreven zijn door Kuipers, Van Amelsvoort en Kramer (2010) Het nieuwe organiseren; alternatieven voor de bureaucratie (uitg. Acco)