De Europese OR van ABN AMRO heeft bekend laten maken dat 'de werknemers van ABN AMRO de kwaliteiten van hun managers lager inschatten dan het gemiddelde in de Europese bankensector' en da’s al jaren zo, dus het komt niet omdat ABN AMRO nu in de uitverkoop staat!
Da's op zijn zachtst gezegd niet best, deze constatering, zeker niet op het moment dat je organisatie voor een grootscheepse / ingrijpende verandering staat. Juist dan is Goed Management, zelfs: Uitstekend Leiderschap, een Noodzaak!
Misschien kan het nieuwe instrument van Manfred Kets de Vries, the Leaderhip Archetype Questionnaire, hier uitkomst bieden (nb: om de tekorten aan managementcapaciteiten nog beter in beeld te brengen, dus).
De Europese OR van ABN AMRO is min of meer buitenspel gezet bij de diverse overname onderhandelingen, dus dat zij juist nu het moment kiezen om met onderzoeksresultaten naar buiten te komen die 'jarenlang een goed bewaard geheim waren' is te begrijpen maar of het ook verstandig is….
De eigenschappen waarover men als manager dient te beschikken zijn, in hoofdlijnen: Plannen, Beheren, Uitvoeren, Controleren en niet te vergeten: Communiceren & Motiveren. Omdat de gemiddelde manager binnen ABN AMRO het, ook gemiddelde, Europese managementniveau blijkbaar niet weet te halen, is het met alle 6 binnen ABN AMRO magertjes gesteld. Zo kun je het bericht van deze OR interpreteren. Dat deze OR zich zorgen maakt over een succesvolle samenwerking c.q. hun nieuwe organisatie, da’s dan ook terecht: als je al niet in staat bent om een winkel met 1.000m2 verkoopopp. te managen dan lukt je dat (zéér waarschijnlijk) ook niet bij een opp. van 2.000m2. Althans, de kans dat je bij een sollicatie, na dit eerder falen, voor deze grotere uitdaging wordt aangenomen is klein. Gelukkig lijken de Schotse managers beter geoutilleerd, samen haalt het nieuwe management dan wellicht het Europese gemiddelde niveau.
Omdat er nu toch het risico bestaat dat we hier te maken hebben met een eenzijdige kijk, nl. een onderzoek van de OR, is een second opinion misschien een goed idee(!) voor het optimale beeld.
Deze second opinion zou kunnen worden uitgevoerd m.b.v. the Leadership Archetype Questionnaire, een nieuwe instrument toegevoegd door Manfred Kets de Vries aan zijn al uitgebreide instrumentarium om te komen tot (goed) Leiderschap. De LAQ: ‘een eenvoudig 360o onderzoeks instrument om leiderschapsgedrag te kunnen verklaren’. Nu is bij Kets (uiteindelijk) zelden iets eenvoudigs, maar dit instrument lijkt toch de goede & eenvoudige weg te gaan bewandelen.
‘In an environment characterized by continuous and discontinuous change, the assessment of leadership potential and the development of leaders is now a Top Priority of every organization.’ (nb: omdat ik het met Kets eens ben heb ik hier een high light toegepast) ‘To survive in this competitive, global world, organizations need leaders who can deal with the challenges of tomorrow, who can get the best out of people, and who can help people to take the extra step to a performance that exceeds expectations.’ En in dat laatste is de slagingskans van het ABN AMRO management heel laag, blijkbaar. ‘Blijkbaar’ omdat de kans bestaat dat de OR (toch) een eenzijdig beeld geeft.
Maar goed, als nu binnen ABN AMRO, nog voor De Overname, de LAQ wordt uitgevoerd dan zijn de overnemers hier ook bij gebaat; wie de overnemer ook mag zijn. Het ‘probleem’ is dan misschien nog niet direct opgelost, maar zij weten dan wel waar zij kunnen beginnen op het gebied van management development.
Wie weet is er zelfs dan nog tijd genoeg om meer loon te geven aan de ‘management toppers’ van ABN AMRO in deze nieuwe Bank (nb: op zich een prima idee), een toezegging die beide overnamekandidaten nu al deden maar ja dat was voordat ABN AMRO’s OR met deze resultaten naar buiten kwam……. Toeval?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO