Leiden en Lijden tijdens Coronacrisis.

Op het moment van publicatie bevinden we ons nog steeds in een coronacrisis. De, zoals het zich tot nu laat aanzien, voor ons land beperkte financieel economische gevolgen ‘zetten ons op het verkeerde been’*. Zo zijn internationale reismogelijkheden beperkt, is het voor iedereen wennen aan de coronamelder, delta- e.a. coronavarianten zijn ‘nog lang niet klaar met ons’ en, nog schrijnender: het grootste deel van de wereldbevolking is nog (lang) niet gevaccineerd; menselijk lijden.

In deze, alweer 15e , uitgave in de ManagementPro serie besteed ik aandacht aan dat ‘lijden’ en dan m.n., zoals de titel van de serie veronderstelt, vanuit het perspectief van management!

Aan het lijden van medewerkers, klanten, stakeholders maar ook aan het lijden van de bestuurders, managers, leidinggevenden zelf: (ook) zij bevinden zich in een totaal nieuw, onverwachte (NB; hoe staat het er eigenlijk voor met ‘iets’ als de toeslagenaffaire?) situatie: Lijden, dus. Aan de andere kant is, en dat mag je nu zeker verwachten, is er het Leiden. Hoe en op welke manier leiden mannen en vrouwen onze samenleving, onze economie, ons toekomstbeeld? Wat is hun visie, wat is hun missie, wat zijn eerste succesverhalen en waarom zijn juist deze vrouwen en mannen zo succesvol en dat zeker nu?

Is het tijd voor nieuw leiderschap? Ik denk van wel. Dat nieuw leiderschap is noodzakelijk zelfs omdat, ook op het moment van publiceren de volgende, maar deze keer was die te verwachten, uitdaging/crisis zich aandient: de klimaatcrisis zoals vastgesteld in het onderzoek van de International Panel of Climate Change; daarover meer in deel 16*.

D.i. de inleiding van het zojuist verschenen (alweer) 15e deel in de ManagementPro serie 'Leiden en Lijden tijdens Coronacrisis'. Het boek(je) bestaat uit Deel 1 'Leiden' en Deel 2 'Lijden'. Er is resp. aandacht voor:

Deel 1 'Leiden':

  • Volkswagen Groep, van Klassieke Autofabrikant naar Digitaal Technologiegroep: ‘Der Sturm geht Jetzt erst Los’.
  • Komt het Sociaal Contract onder de Druk van Kunstmatige Intelligentie uit?
  • Toekomst van Onderwijs: EdTech?
  • COVID-19: Chinese samenleving robotiseert momenteel in nog rapper tempo.
  • Authentiek Leiderschap in Tijden van Crisis en Corona.
  • Hebben Studenten na COVID-19 nog een 4-jarige Opleiding Nodig?
  • Eerste ervaringen van Leidinggevenden met de COVID-19-pandemie voor hun organisatie.
  • Leiders kunnen nu het verschil maken tijdens deze ‘Perfect Storm’.
  • Studiejaar 2020 – 2021: Virtueel onderwijs of toch maar terug naar de collegezaal?
  • Over Bedreigingen en Kansen als gevolg van COVID-19.
  • Over kernwaarden, over medewerkers, over organisatiedoelstelling, over je moreel kompas o.i.v. Covid-19.
  • Een Robot heeft geen Advies nodig…..
  • 96% Nederlandse bedrijven versnelt digitalisering werkprocessen oiv Covid-19
  • Betere banen creëren in een tijdperk van Intelligente machines
  • Op weg naar nieuwe economische systemen die productiviteit, mensen en planeet combineren.

Deel 2 'Lijden':

  • Is het ethisch jongeren op te leiden voor een vak dat er straks niet meer is?
  • Te veel leidinggevenden zijn traag, inflexibel, hiërarchisch, reageren niet en zijn overdreven gericht op korte-termijnrendementen.
  • GrIT of: is het ethisch verantwoord een miljoenenclaim te leggen op gemeenschapsgeld?
  • Faillissementen Slotervaartziekenhuis en IJsselmeerziekenhuizen levert relevante casuïstiek op
  • COVID-19 leidt tot ingrijpende Organisatorische en Maatschappelijke verandering.
  • Aanzienlijk deel van de Medewerkers is van mening dat er Tijd en Geld wordt verspild …….
  • 'Wij zijn een intern project gestart naar de werkdruk. Maar het project loopt niet helemaal goed vanwege de werkdruk.'
  • ‘Piloten blijven nodig, ongeacht de uitkomst van het cao-conflict.’ Da’s nog maar de vraag.
  • Intussen bij de Toeslagenaffaire: ‘Ik heb een goed geheugen, maar zo goed ook weer niet.’
  • Belastingdienst op weg naar een ‘Klantcentrische’ Dienstverlening. Zou ‘t?

Je ziet, coronapandemie/-crisis of niet: er is toch meer aandacht voor 'Leiden' ipv 'Lijden', onder met motto 'wat gaat er goed?, wat kan er beter?'

'Leiden en Lijden tijdens Coronacrisis' is nu verkrijgbaar als e-boek. (volg de link) Er is ook een SlideShare boekpresentatie Boekpresentatie Leiden en Lijden tijdens coronacrisis (slideshare.net)**

Willem E.A.J. Scheepers, organisatie ontwikkelaar, docent, auteur.

* 'De wereld heeft een lesje geleerd in de rimpeleffecten van ontwrichting.'

'Pandemic-related product shortages — from computer chips to construction materials — were supposed to be resolved by now. Instead, the world has gained a lesson in the ripple effects of disruption.'

'Vertragingen, producttekorten en stijgende kosten blijven grote en kleine bedrijven benadelen. Consumenten worden geconfronteerd met een ervaring die ooit zeldzaam was in de moderne tijd: geen voorraad beschikbaar en geen idee wanneer deze binnenkomt.'
De aanhoudende coronapandemie maar ook 'iets' als een containerschip dat de Nijl blokkeert laten zien hoe kwetsbaar de wereld-, Europese-, Nederlandse economie is. Tegelijkertijd bevestigt het feit dat we alles lean hebben georganiseerd deze kwetsbaarheid van organisaties nog eens extra.

Interessant NYT artikel, aanrader. Later zal blijken of de coronasteun in 2021 niet te vroeg was gestopt..... Bron: 'The world is still short of everything, get used to it' New York Times, 300821

Clayton Christensen introduceerde in 2008 de management betekenis van het begrip disruptie. Hoe relevant zijn voorbeelden ook waren, toch denk ik niet dat hij de disruptie waarmee wij nu worden geconfronteerd had verwacht. We kunnen het hem niet meer vragen, vorig jaar overleed hij. Maar: je kan disruptie nu zeker meenemen in je organisatiestrategie.

** Om alvast een voorschot te nemen op deel 16: Zeespiegelstijging van 1m maak je niet mee, overstromingen en zware windstoten wel; ‘Après moi, le déluge’?

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro