Hyperkrapte op de Arbeidsmarkt, de oplossing is 'S.M.A.R.T B.O.T.S'!

"Vier op de 10 werkenden zijn het afgelopen kwartaal benaderd om van baan te wisselen."

Constateert de Intelligence Group in hun 'update van de arbeidsmarkt over het 1e kwartaal 2023'. 4* op de 10 zijn benaderd, ongetwijfeld horen daar ook enkele van je collega's bij.....

"De zogeheten sourcingsdruk was nog niet eerder zo hoog. Daar komt bij dat het zo maar eens zou kunnen zijn dat de hoge sourcingsdruk en de lage arbeidsmarktactiviteit elkaar versterken. Werkgevers gaan mensen meer/vaker benaderen omdat het actieve aanbod beperkt is.  Tegelijkertijd kan het aanbod, de potentiële kandidaten, daardoor nog meer achterover leunen, in de wetenschap dat het vinden van (ander) werk nog nooit zo eenvoudig was en de kans dat men benaderd wordt om ergens te komen solliciteren/werken steeds groter wordt."

Arbeidsmarkt in Cijfers - Intelligence Group (intelligence-group.nl)

*Gisteravond, 060423, sprak ik één van mijn peetzoons (29). Op 010523 stapt hij over van CBS naar NMI nadat hij is benaderd door een recruiter. Hij blijkt niet de enige (jongere) te zijn binnen zijn organisatie die wordt benaderd. Zijn vader, die ik tegelijkertijd sprak, is werkzaam bij één van de grootbanken. Bij zijn organisatie stromen er nu meer uit dan dat er binnenkomen; een nettoverlies dus.

Sourcingsdruk is de zoektocht op de arbeidsmarkt naar geschikte kandidaten mbv werving en selectie: hoe minder kandidaten/aanbod, hoe hoger de druk.

Wil je nu als werkgever op de arbeidsmarkt een voorsprong hebben op je concurrenten, op andere werkgevers, ofwel: wil je een  preferred employer zijn, dan dien je te 'investeren in je medewerkers'; leerde ik in Engeland. Het was 1998. Dat binden en boeien van je medewerkers startte al direct bij het inwerkprogramma, was het advies. Zie voor deze thema's ook 'mijn andere blog'.

Op deze 'hyperkrappe' arbeidsmarkt is het verstandiger je als werkgever te richten op de 4, op 10, collega's die kunnen worden benaderd voor een nieuwe uitdaging, in plaats van zelf 4 mensen weg te halen bij je concurrent. De vraag is of die laatste investering rendeert. Daarvoor dien je ook deze nieuwe medewerkers aan je organisatie te binden (Nb; je bent er mogelijk zojuist een paar kwijtgeraakt....); bij voorkeur voor langere tijd.

Er is natuurlijk een alternatief, een alternatief dat ik vaker aanhaal en vanochtend ook naar voren komt in een ander bericht: 'Onderzoek: robots kunnen tot 2030 een derde van de vacatures vervullen'. Bron: Het FD. Met de snelheid waarmee aan de ene kant de hyperkrapte toeneemt, wat te denken van vergrijzing, en aan de ander kant kunstmatige intelligentie zich nu ontwikkelt, verwacht ik dat die 1/3e weleens behaald zou kunnen worden (ver) voor 2030.

Overigens, GPT4 vroeg ik om een voorzet voor een strategisch plan voor een succesvolle implementatie van interactie tussen mens en robot.' De chatbot komt met 'S.M.A.R.T B.O.T.S'.

'S.M.A.R.T B.O.T.S - Een strategisch plan voor een succesvolle implementatie van interactie tussen mens en robot.'

Stap 1: Synchroniseer de geesten.
Organiseer een eerste "meet-and-greet"-evenement, "Circuit Connections" genaamd, waar werknemers en robots elkaar kunnen ontmoeten, vertrouwd raken en een band opbouwen in een ontspannen omgeving.

Stap 2: Stimuleer meesterschap.
Organiseer een reeks "Bot Bootcamps" om werknemers kennis te laten maken met robotcapaciteiten en hen te trainen om hun potentieel te benutten door middel van gamified, hands-on sessies.

Stap 3: Automatiseer effectief.
Lanceer een "Robo-Revolution"-initiatief om taken te identificeren die kunstig kunnen worden geautomatiseerd, zodat werknemers zich kunnen concentreren op waardevol, creatief werk.

Stap 4: Robuuste rapportage.
Implementeer een "Data Dance"-dashboard, dat gegevens over de interactie tussen mens en robot verzamelt en presenteert in een visueel aantrekkelijk en verteerbaar formaat.

Stap 5: Teamwork Tango
Ontwikkel cross-functionele "Techno Teams", waarbij mensen en robots elkaar aanvullen met aanvullende vaardigheden om naadloze samenwerking en innovatie te bevorderen.

Stap 6: Blokkade brekers
Introduceer "Innovation Incubators" voor werknemers om te experimenteren met nieuwe manieren om robots te integreren in hun dagelijkse werk, waarbij out-of-the-box denken wordt aangemoedigd.

Stap 7: Ervaringen optimaliseren.
Creëer een "Bot Buddy"-ambassadeursprogramma om succesverhalen, geleerde lessen en best practices voor interactie tussen mens en robot binnen de organisatie te delen.

Stap 8: Continu verbeteren.
Ontwikkel een "Robo-Renaissance"-curriculum dat continu leren benadrukt en zich aanpast aan evoluerende technologie, waarbij de vaardigheden voor samenwerking tussen mens en robot scherp blijven.

Stap 9: Successen erkennen.
Organiseer "Cybernetic Celebrations" om uitmuntende prestaties op het gebied van mens-robotinteractie te erkennen en te belonen, positief gedrag te versterken en een cultuur van samenwerking te bevorderen.

Stap 10: Synergie belonen
Organiseer een jaarlijkse "Bionic Bash" om de geboekte vooruitgang in mens-robot interactie te vieren, prestaties te demonstreren, kameraadschap te koesteren en inspiratie op te doen voor toekomstige samenwerking.

Vergeet bij dat voorkomen van je hyperkrapte intussen niet: Sunny Side Up!

Willem E.A.J. Scheepers

Ik wens je mooie Paasdagen!

BingAI

 

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Meer over Investors in People