“Nu doen we nog veel handmatige controles. Dat moet straks efficiënter door te automatiseren en meer gericht te onderzoeken. Dan hebben we ook geen achtduizend mensen meer nodig.” Rabotopman Stefaan Decraene in een recent interview met De Volkskrant.
Vervolgens lekte vorige week een intern memo, daaruit concludeert Het FD: "Rabobank maakt zich op voor een ingrijpende herschikking. Topman Stefaan Decraene noemt de bank te log, te complex en te hiërarchisch. Personeel moet meer verantwoordelijkheden krijgen. Ook zullen er functies verdwijnen."
Ook Decraene zet bij deze herstructurering in op automatisering en digitalisering van de organisatiestructuur, net als o.m. collega financiële dienstverlener CITI Group, de Big Tech en Booking.com. Niet iedere medewerker wordt vervangen, wel komt er voor hen die resteren ondersteuning door kunstmatige intelligentie (AI) en robotica. Het is de samenwerking tussen mens en robot, augmentisering ofwel Human-Robot interaction (HRI).
Decraene: "Bij Rabobank is alles in regels uitgeschreven. Ik heb het nog nooit zo erg gezien. Het moet performanter, simpeler en efficiënter."
Het intern memo lekte vorige week donderdagavond, direct deelde ik het bericht van Het FD op LinkedIn. Vanaf het eerste moment leverde dat impressies op, tot op dit moment 32.500+. Duidelijk is dat nog niet iedereen op de hoogte was/is van deze herstructurering en wat dit voor gevolgen heeft.
Het is een typisch voorbeeld van crisismanagement: daarmee overval je iedereen. Verandermanagement daarentegen deel je minstens 1 week vooraf mee; maar dat terzijde.
In de recente decennia gaf ik advies vwb organisatie ontwikkeling en verzorgde ik colleges/Master Classes op thema's als HRM, Strategisch HRM en Strategisch HR(R)M (de YT is nog uit die periode en nog steeds relevant....). Nu is het hoog tijd voor advies resp. het college c.q. de MC 'HRI: human-robot interaction'. Om je een idee te geven van de inhoud/het programma:
- Actualiteit (zoals nu RABO) vormt de start;
- Organisatiestrategie, - visie, - missie; iedere MC/ieder college, van ieder vakgebied, start ik hiermee: het zijn, als het goed(!) is, de uitgangspunten voor dat wat je vervolgens besluit/doet;
- HR strategie: van de 'ist' naar de 'soll' situatie met kennis, kunde, competenties en hoe het 'gat' dat logischerwijs ontstaat het meest efficiënt en effectief te vullen (zie YT);
- Scenario's bepalen;
- Evolutie mens -> robot;
- Ethiek en sociale implicaties;
- Emotionele intelligentie (ook van AI/GAI);
- AI en machine leren;
- Wanneer HRI implementeren en waarom?
- Wanneer (juist) niet HRI implementeren?
- En wie voert dit vervolgens uit: een Manager of AI?
Uiteraard is er aanvullende literatuur, resultaten uit onderzoeken én de ondersteuning van chatbots als GPT-4, BingAI, Google Bard, DallE-3; hoe kan het ook anders. Aanvullend op het advies, het college/het MC is er voor de studenten één van de chatbots die ik maakte mbv GPT builder: 'HRI: balanced insights on human-robot interaction'.
Dit alles uiteraard Sunny Side Up!
Het wordt een interessant 2024.
Overigens, 301122, een Dagboek ChatGPT, een game changer, is er nu ook als paperback.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro