Alles is liefde, ook succesvol leidinggeven

Columns

Richt je vaak je aandacht op zaken die niet goed gaan? Waardoor je onbewust veel aan het oordelen bent? Dat je eigenlijk te vaak iets afkeurt en dus je gelijk aan het halen bent?

Dit heeft alles te maken met het thema liefhebben. Beter gezegd; niet liefhebben van de ander. En daarmee bedoel ik dat je het lastig vindt compassie te hebben voor een ander; een ander als gelijkwaardig te zien.

Hoe zit dit precies.? Wanneer je kijkt naar wat niet goed gaat geloof je er onbewust in dat jij het toch net beter weet dan de ander. Je plaatst jezelf op zo’n moment boven de ander waardoor gelijkwaardigheid ver te zoeken is.

Je bent dan aan het oordelen. Je vindt bijvoorbeeld dat de ander moet veranderen. Dat de ander dingen niet goed ziet, niet meewerkt, zijn/haar best niet doet etc. Dat is fnuikend vo...

Jolanda van Wijk
Dit is een artikel naar mijn hart. Graag voeg ik eraan toe; managers zijn ook mensen. Wat Marjan beschrijft in het stappenplan is heel wenselijk. De vraag is, hoe? Succesvol leidinggeven is in mijn optiek dienend leidinggeven. De mens die de rol van manager vervult en dat dienend doet zal vooral veel vragen stellen, stel ik me voor. In dialoog leren mensen elkaar beter kennen en is er ruimte voor alles wat er is. Ook voor die menselijke manager zijn/haar gebrek aan liefde (voor zichzelf en/of die ander).
Gijsbert Dekker
Fantastisch stuk Marjan. Spijker op zijn kop en helder verwoord. Het is de deur die veel mensen nog voor zichzelf mogen openen. Jij laat hem nu zien. Ik deel deze graag voor iedereen, Dank.
Pierre van den Ancker
Dit artikel over succesvol leiding geven sluit naadloos aan bij 1 van mijn laatste trainingen over succesvol communiceren. Deze training ging over de ARC-driehoek.
A=Affinieit hebben met je gesprek partner(s)
R= Realiteit overéénstemming vinden met gesprek partner(s)
C= De communicatie
Jan Pieter van der Zouwen / Reddin Nederland
De auteur gaat wel in erg grote stappen naar het oordeel dat een leidinggevende een probleem heeft met zijn ego en een gebrek aan liefde.
Een leidinggevende dient, afhankelijk van het competentieniveau van een medewerker, sturing te geven. Soms meer op de (directe uitvoering van de) taak, soms gericht op de ondersteuning van de medewerker, bijvoorbeeld als hij/zij minder zelfvertrouwen heeft.
De kwaliteit van de gespreksvoering is te leren!
Ron
Het artikel is wel heel erg eenzijdig en kortzichtig. Als leidinggevende heb je de taak om het bedrijf op een hoger niveau te krijgen. En niet alleen het bedrijf, maar alle mensen die erbij horen. Ook je medewerkers verwachten van je dat je ze helpt bij hun streven naar groei. Dat doe je niet door alles te accepteren zoals het is. Mensen willen nou eenmaal niet blijven stilstaan.

Liefdevol leidinggeven is niet hetzelfde als niet-oordelen. Het is hetzelfde als niet-veroordelen. Oftewel: accepteer en waardeer de mens zoals hij is en ga samen op zoek naar verbetering. Streven naar een 9 betekent niet dat je een 8 afkeurt.

Je verwacht van je medewerkers dat ze zichzelf accepteren en waarderen zoals ze zijn (als ze dat niet doen, dan help je ze om dat zelfrespect te verkrijgen) en tegelijk dat ze streven naar beter, groter en meer. Als leidinggevende dien je hetzelfde te doen. Accepteer en waardeer de mens en streef tegelijk naar meer en beter.
Het spreekt elkaar echt niet tegen, Marjan.

Meer over Emotie management