Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Professioneel inkopen gaat uit van Best Practices, intensieve (Global) Sourcing, leveranciers(voor)selectie en explorerend onderhandelen op niveau. Beter zaken doen met minder leveranciers en gericht op lange termijn relaties in plaats van op impulsaankopen. Laat de verkoper zich daar maar eens in gaan verdiepen in plaats van "de offerte langs brengen" en discussietrucs".
Paul Ruhe, consultant inkoopmanagement en bestuurslid van NEVI (Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement).
Daarnaast is het langsbrengen van een offerte om het door te nemen voor mij een kwalificatie om te achterhalen of de prospect echt geinteresseerd is. Het gaat in ons geval om redelijk grote bedragen. Als de prospect niet tijd wil nemen om 30 minuten met mij het voorstel door te nemen, zal hij ook niet van mij kopen. De kans dat ik als verkoper de klant 100% begrepen heb is klein. Het is mijn perceptie van de waarheid en ik denk de klant goed begrepen te hebben. Door het met hem door te nemen kan hij direct dingen weerleggen en dat hij het anders bedoelt heeft.....
En veel dingen uit het verleden? In essentie is verkoop altijd hetzelfde gebleven. Nieuwe sales boeken zijn oude dingen in een nieuw jasje. Verkoop heeft steeds meer te maken met spiritualiteit en filosofie
alles valt met een juiste communicatie en het onderkennen van elkaars ''machtspositie'', voor zover deze present is.
Uiteindelijk tasten beiden elkaar af voor wat betreft de centrale vraag kunnen we iets voor elkaar betekenen en dat tegen de meest juiste kosten!
En ja inkopers zijn professioneler , en ja wij vergelijken, en ja we vergroten ons netwerk en ja wij kopen zo veel mogelijk in en steeds vaker efficienter, rationeler en objectiever en met zo min mogelijk emotie.
Beste verkopers uw taak is het om de juiste vragen te stellen, deze te verifieren en datgene aan te bieden waar klanten om vragen, Beste inkopers uw taak is het om zo duidelijk als mogelijk aan te geven wat u wilt.
Indien er enige ruis is zal er in welke relatie dan ook op voorhand onenigheid of op zijn minste ontevredenheid zijn.
Richard Holman, Business Unit Manager bij het NIC en bestuurslid van NEVI.