Leerproces: mislukken meer waard dan succes

Als leermoment heeft een mislukking meer waarde dan een succes. In de regel wordt bij organisatieleren voornamelijk gefocust op best practices en benchmarks bij andere ondernemingen.

Succes is echter een slecht ijkpunt: het vernauwd immers niet alleen het blikveld, maar beinvloedt ook gedragingen. Omstandigheden die succes genereren, zijn namelijk ook tegelijkertijd randvoorwaarden voor een mislukking.

Als het management succes aan de eigen acties toeschrijft, dan herhaalt het die en worden middelen toegewezen om die strategie te verfijnen (ten koste van andere activiteiten). Zo ontstaat een kernstrategie die wordt ondersteund door structuren en processen. Het risico bestaat echter dat de strategie door opeenvolgend succes als onaantastbaar wordt gezien. Mislukking wordt dan geweten aan ...

Coert Visser
Op welk onderzoek zijn deze beweringen gebaseerd? Ik ben erg geinteresseerd en lees graag waarop deze conclusies gebaseerd zijn.
Redactie
Bron: <a href="http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?Context=X%7C1leerproces&KrantArtikelId=541851&MarkupExpression=1leerproces">Finacieel Dagblad</A>

Je moet dan wel eerst lid worden en betalen. Het artikel is gepubliseerd op 22-05 als je de krant nog hebt liggen.

Vriendelijke groet,

De redactie
Coert Visser
<B><a href="http://www.oplossingsgerichtmanagement.nl/2006/06/05/jong-oranje-leert-van-succes/">Hier</A></B> een klein pleidooi voor het leren van succes!