Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
We werken met twee personen. Ik heb een softwareprogramma gemaakt en beschik over een website, nl. www.colorcoding.be
Het is een plugin voor alle wordprocessors, waarmee de schrijver zijn emoties kan coderen met kleuren en waarmee de geadresseerde dadelijk op de pc ziet welke emotie bedoeld wordt. Geschikt dus voor screenwriters en voor AutismeVerenigingen. We nemen zoveel mogelijk deel aan congressen van Verenigingen die hierin geïnteresseerd zijn. Toch geraken we niet aan de verkoop. De NVA is bereid de plugin te testen, maar doet me wachten tot september.
Bovenstaand artikel is zéér interessant, maar ik kan nog geen 'verkoper' aanwerven. Ik contacteer de evt.geïnteresseerden zèlf, persoonlijk of via mail.
Kunt U mij raad geven?
Nicole De Cock
Allereerst gefeliciteerd met de stap om je eigen bedrijf op te starten.
Ik kan mij voorstellen dat u zeer veel weet over het product. En daar zit de valkuil. Indien u alles weet over uw product, zult u teveel vertellen aan prospects. Er is een grote kans dat u dan teveel in oplossingen denkt in plaats van behoeften. Prospects voelen dat. De perceptie van toegevoegde waarde van uw product zoals prospects die ervaren gaat het om. Laat hun zelf de toegevoegde waarde ontdekken en vertel het hun niet. Dat doe je door de juiste vragen te stellen en hen te laten vertellen. Zo lang mogelijk uitstellen wat het product doet. Dit betekent dus geen powerpoint presenaties of folder. De ultieme folder is een onbeschreven wit blad die je samen met de klant invult aan de hand van de vragen die gesteld worden door u. Consultative Selling heet dat met een mooi woord.
Ga op de stoel van de prospect zitten; wat wil hij en hoe kan uw product waarde toevoegen. Wie is uw contactpersoon? Algemeen Directeur? IT Manager? Elke functie heeft andere wensen en dromen....
Het is uw uitdaging alles van uw product los te laten.....
Met vriendelijke groet,
Ronald Sluiter
ViCre - Sales Intelligence
(www.vicre.nl)
Ik ben redacteur van DocumentWereld.nl, de informatiebron voor documentprofessionals. Het idee om op een eenvoudige wijze emotie aan te kunnen geven in een document is een heel leuk en goed idee.
Ik heb jou website bezocht en het volgende valt mij op:
- de website zelf is emotieloos 'academisch saai'. waarom heb je de techniek niet zelf toegepast?
- waarom geen toepassingsvoorbeelden op de site?
- de prijs wordt nergens genoemd!
- waar moet ik het bestellen en waarom kan ik het niet direct downloaden?
- waarom zorg je niet voor een eenvoudige gratis versie zodat het wordt verspreid?
- waarom niet ook een engelse, franse en nederlandse website gemaakt?
Verbeter je website en maak een persbericht. Stuur het naar redactie@documentwereld.nl voor plaatsing.
Johan Kosters
hoofdredacteur DocumentWereld.nl
Kleur associaties en cultuur
In het westen denken we bij het woord “duif” aan een vrede (wit) In Colombia denkt men aan soep, bij elke kleur duif. En . . . wat er met de paplepel is ingepompt blijft meestal levenslang hangen. Bij kleuren ligt dat vele malen ingewikkelder.
Meerwaardigheid
Het eerste probleem dat ik zie is dat van de “meerwaardigheid”. Neem de kleur rood.
De associatieve betekenis daarvan kan zijn: Kerstmis, liefde, hartstocht, wraak, bloed, ongeluk, gevaar, boosheid, seks, wellust, gevaar etc. Dat verschilt per cultuur, per taal en per persoon. Wat je wil is natuurlijk éénduidigheid. In termen van stimulus-respons wil je dat uniformiteit in stimulus ook uniformiteit in response oplevert en omgekeerd. Clustering dus. Dat gaat niet makkelijk zijn.
Balans
Teveel romantiek in een film maakt een “Roze suikerspin”. Een schilderij in voornamelijk één kleur (oranje) kán wel, maar dan moet je “van Gogh” heten. (ik bedoel die van de zonnebloemen). Kritisch (kleur??) en humor (kleur??) kunnen een betere “blend” vormen voor de lezer dan elk apart. Liefde (rood?) en resoluut (wit?) kunnen balans opleveren. Teveel superlatieven doen de lezer afhaken. Het wordt nog een hele klus om fuzzy begrippen als “balans” en “blend” in een tekst te detecteren en coderen. Dat lijkt me de ultieme uitdaging.
Technische mogelijkheden
Ik denk dat het product met (bijvoorbeeld) “meeglurende” Neurale netwerken en Genetische Algoritmen ook intelligente beslissingen kan nemen, voorstellen kan doen en natuurlijk leren over de “eigen stijl” van de schrijver. Lijkt me leuk: een melding van het systeem in de trant van “Zijn we niet een beetje èrg blauw vandaag?”
Ik zie ook een paar behoorlijke technische hobbels in de weg
• RGB (beeldscherm) is wat anders als RAL (papier)
• Kleurenblindheid, toch 8% van de mannen in meer of mindere mate
• Negatieve- / positieve betekenis vs consistente omkering in kleur
• kleurgecodeerde thesaurus voor synoniemen
• herkenning van schrijfstijlen
• herkennen van fuzzy begrippen (vb “arrogant”, “hoogdravend” etc)
• afweging verfijning (veel kleuren) vs duidelijke discriminatie (weinig kleuren)
Ik zeg: “Taal is schilderen in het hoofd van de ander”. Dat is je zeker aan het lukken. Ik denk dat je product een zéér grote potentie heeft. Het is creatief, innovatief, gedurfd en boven alles MOOI!. Ik hoop dat je met lange adem in researchtijd en financiële middelen de bottlenecks zal kunnen overwinnen. In gedachten zie ik al MS Word Pro: Color Powered for the professional.
Ik wens je héél veel succes,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer