Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De medewerker en hun kwaliteiten dreigt te verdwijnen in sec de getallen van normen van productiviteit en fte. Hoe essentieel die berekeningen ook zijn voor het inzicht en voor de potentie van ontwikkelingsmogelijkheden, het kan niet het werkelijke kapitaal van de medewerker weergeven. De creativiteit, de denkkracht, de loyaliteit aan het bedrijf en de cultuur. Het is essentieel als manager om bewust te zijn dat de participatie, de ontwikkeling, de motivatie van de medewerker het allerbelangrijkste is.
Passie, Professie en Persoonlijk.
Mijn branche de contactcenterbranche heeft zich in een aantal decennia ontwikkeld tot een grootse branche, maar soms te gefocust op het perfectioneren van het moderne lopende bandwerk. De mens was/is soms secundair. Het resultaat was aan de ene kant veel innovatieve ontwikkelingen, aan de andere kant het kwijt raken van hun imago voor personeel en de consument. Het trieste is dat het echt leuke van deze branche is juist het werken met de mensen, met hun kijken hoe de dienst, het proces nog beter kan voor de klant. Kijken hoe we samen de klanten kunnen helpen. De medewerkers de ruimte geven om mee te denken, zich te ontwikkelen en in een geweldige sfeer een fantastiche dienstverlening neerzetten. Het verandert gelukkig en steeds meer wordt men zich er van bewust dat een medewerkerstevredenheid van 7 en lager not done is en dat een verloop van 150% geen goed doet aan de organisatie. Net zo min als dat de kracht van een facilitair contactcenter niet ligt in het sec perfectioneren van het mechanisme calls versus geplande arbeidscapaciteit voor het perfecte servicelevel, maar dat de kracht van een contactcenter ligt in de waarde die het genereert voor de consument en de schat aan informatie voor het bedrijf. De intermediar die dat mogelijk maakt is, u raadt het al, de onvervangbare medewerker. Investeren van tijd en energie in hun, draagt uiteindelijk bij tot een veel beter rendement. Mijn oude werkgever zei altijd, een glimlach kun je horen!! Dat klopt nog steeds.