Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Vervolgens komt het artikel, na een aantal vragen, met een reeks do's en don'ts die teleurstellend mag worden genoemd. Waarom teleurstellend? Omdat de meeste genoemde punten, hoewel soms best relevant, nou net NIET het grote verschil maken tussen wel of niet succesvol Nieuw Werken in uw organisatie. Of beter nog: wel of niet succesvol Werken in uw organisatie. Oud of Nieuw!
De genoemde punten betreffen meestal organisatorische detail-aspecten en niet de hoofdpunten van succesvol Nieuw Werken. Die hoofdpunten gaan, zoals het CBS al beschreef, over vernieuwd management, leiderschap en cultuur.
Wat maakt wel echt verschil? De echt benodigde veranderingen laten zich het best samenvatten met: van "input sturing" naar "output sturing". Of: van "betutteling over het hoe" naar "vertrouwen geven en vragen rondom het wat". Daarvoor is het nodig dat de organisatie als geheel weet wat ze wil (missie, visie) en dat vertaalt in tactische en operationele meerjarenplannen. Op- en afrolbare SMARTe plannen voor het geheel, voor de organisatieonderdelen maar uiteindelijk ook voor elke manager en medewerker afzonderlijk. Dat garandeert voor elke deelnemer helderheid over het waartoe, wat en wanneer. Een helder kader, dat gelijk als basis dient voor de periodieke voortgangsgesprekken: tenminste jaarlijks een ondersteunend functioneringsgesprek plus een toetsend beoordelingsgesprek.
Dat management en medewerkers voldoende bekwaam moeten zijn (gemaakt) om te kunnen doen wat er van hen verwacht wordt spreekt vanzelf. Het is ook vanzelfsprekend dat die managers en medewerkers voldoende technische en organisatorische hulpmiddelen krijgen om het verwachte werk op de juiste wijze, op tijd en met een optimale hoeveelheid samenwerking kunnen leveren.
En pas op dat niveau zijn de meeste van bovengenoemde do’s en don’ts aan de orde. Vooral praktische details. Nuttig, inderdaad. Maar niet meer dan dat.
Dat management en medewerkers voldoende bekwaam moeten zijn (gemaakt) om te kunnen doen wat er van hen verwacht wordt spreekt vanzelf. Het is ook vanzelfsprekend dat die managers en medewerkers voldoende technische en organisatorische hulpmiddelen krijgen om het verwachte werk op de juiste wijze, op tijd en met een optimale hoeveelheid samenwerking kunnen leveren.
En pas op dat niveau zijn de meeste van bovengenoemde do’s en don’ts aan de orde. Vooral praktische details. Nuttig, inderdaad. Maar niet meer dan dat.
Deze gedragsverandering betreft leeraspecten op het gebied van vitaliteit en mentaliteit zoals een gezonde leefstijl en het juiste energieniveau, discipline en flexibiliteit, aandacht en focus voor de juiste zaken en loslaten bij controle willen uitoefenen, verantwoordelijkheid nemen en geven, transparantie en vertrouwen, effectieve communicatie en samenwerking,
Het Nieuwe Werken kan nog zo goed geregeld zijn qua werkplek, werkomgeving en ICT-omgeving, het gedrag wat daar bij hoort komt vanuit de mens en daar valt of staat HNW mee.
HNW zet het hek open voor “klein gesjoemel” en een dramatische productiedaling zal het gevolg zijn als controle achterwege blijft. Zoals je oma het al zei: “De gelegenheid maakt de dief”.’ Zoals de politie het zegt is het “Motive, means and opportunity”. Zoals ik het zeg: “Wel zoveel mogelijk de voordelen benutten, maar wèl een stevige controle erop”.
Die gedragsverandering? Die is zéér moeilijk en langdurig ÀLS die al te bereiken is.
Gaan we een klant te woord staan in badjas of met krulspelden in het haar met gillende kinderen op de achtergrond? Ik zie het al voor me: “Een klein momentje, meneer, even de soep wat lager zetten”.
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
Je gaat echter te makkelijk over de vanzelfsprekendheid heen van de kwaliteit van managers en medewerkers. Zelfs in Het Oude Werken (HOW...) is dat op veel plaatsen lang niet op orde. Overigens vaak met als effect dat er geen vertrouwen is, geen duidelijke leiding en geen sturing op output.
@ Marion: Gedrag: ja daar gaat het om. Daar staat of valt het mee. Hoe onmogelijk gedragsverandering ook tot stand te brengen is. Maar duidelijkheid over de keuzemogelijkheid daarbij is wel heel behulpzaam. ik kom regelm atig tegen, dat die keuze dan toch wordt gemaakt als het nut en de mogelijkheid duidelijk is. (sorry Jos)
@ Jos: Zelfs binnen de verkeerslijnen, met stoplichten, etc. etc, werkt de controle niet. Ook niet op het werk blijkt al jaren lang, is dat niet de belangrijkste factor. Control; ja...controle..verstikkend.
Natuurlijk wordt er gesjoemeld. Dat is nu al zo en zal in Het Nieuwe Werken ook zo zijn.
Motive, means and opportunity werken beide kanten op, van het meegenomen kantoorpapier en die reserve-muis, die nadien zoek is, tot 's-avonds nog even je mail checken - desnoods met krulspelden en in badjas, of met dat borreltje, die je op kantoor niet mag nuttigen (toch..?).
Als er meer gewerkt zou worden aan Autonomie, Meesterschap en Doel in het werken, werkt dat - of dat nou Het Oude Werken of Het Nieuwe Werken is. Of dat dat in je hobby is.
En wat dat beteft komt Het Nieuwe Werken aan die belangrijke drijfveren wel meer tegemoet.
Dan wordt de klant niet te woord gestaan door de baliemedewerker die (weliswaar niet in badjas) nog een sms-je afmaakt, of de restanten van de lunch tussen de tanden vandaan loopt te schuiven, onderwijsl zuchtend over het feit dat het nog geen vijf uur is.
Ronn van Etten
Van Zelf Advies
Die werken.
Die dragen bij aan Het Goede Werken
Wel zijn er langzamerhand genoeg voorbeelden dat een verdergaande aanpak goed werkt en kan leiden tot betere resultaten en grotere concurrentiekracht. Maar is dat genoeg? Is de tijd er al rijp voor? Ik weet het niet. Gedragsverandering is een lange termijn ontwikkeling. Er zijn ook de tegenbewegingen van toenemende verhuftering en decivilisatie. Regelmatig kunnen we lezen hoe <a href="http://www.managementsite.nl/kennisbank/het-spel-om-poen-en-prestige" rel="nofollow">het spel om poen en prestige</a> organisaties doet verloederen; onlangs zelfs een Hogeschool als InHolland.
Wat helpt zijn goede voorbeelden. In ManagementSite verzamelen we die systematisch. Zie bijvoorbeeld de interviews en de cases in het <a href="http://www.managementsite.nl/dossiers/het-nieuwe-werken" rel="nofollow">HNW dossier</a> en in onze kennisbank bij <a href="http://www.managementsite.nl/kennisbank/sturen-op-verantwoordelijkheid" rel="nofollow">Sturen op Verantwoordelijkheid</a> en <a href="http://www.managementsite.nl/kennisbank/innovatief-organiseren" rel="nofollow">Innovatief Organiseren</a>.
Hierbij het verzoek om ook met uw voorbeelden en ervaringen te komen in onze columns en artikelen.
Willem Mastenbroek
Hoofdredactie ManagementSite
Waar het om gaat is het vertrouwen dat je wederzijds hebt. Jouw baas geeft jouw de verantwoordelijkheid het zelf aan te kunnen. Mag je mijns inziens ook verwachten van hoog opgeleide personen dat ze daartoe capabel zijn.
De personen die volgens jouw de boel flessen zijn de personen die je toch al niet in je organisatie wil hebben. Bovendien. Op dit moment krijgen een hoop mensen aanwezigheidspremie i.p.v. salaris.
Als we zouden overgaan naar een prestatiebeloning zou het een stuk makkelijker zijn. Jij wilt een product, onderhandelt over wat je er voor wilt betalen en wanneer het klaar moet zijn. Sec!
Dan moet je niet gaan lopen zeuren dat je ook nog wilt bepalen wanneer het geproduceerd wordt, en hoe, en waarmee, en waardoor. Ik krijg het gevoel dat je een controle freak bent.
Dus, die personen die dat willen en aan kunnen, doe je voordeel er mee. Voor die personen die het niet aan kunnen of willen. Blijf lekker op kantoor werken. Maar de X en Y coördinaten van je locatie hoeven mijns inziens niet de kwaliteit van je werk te beïnvloeden
René van den Bosch
Senior Functioneel Beheerder