Hoe krijg je mensen zo ver dat ze gaan vereenvoudigen?

Cover stories

De overheid zet verschillende campagnes in om het gedrag van burgers te beïnvloeden, zoals “Rij mono”, “Nederland schoon” en “Laat je niet hacken”. De resultaten hiervan zijn wisselend. Daar kunnen we van leren.

Vaak zorgen campagnes voor meer bewustwording. Dit is de eerste stap in gedragsverandering, maar niet genoeg. Mensen begrijpen dat het klimaat door ons verandert en dat 30 km/uur in de stad veiliger is. Maar om echt minder te vliegen of rustiger te rijden, is een ander verhaal.

Eén campagne die wel goed werkte, was de BOB-campagne uit 2001. Deze campagne overbrugde de kloof tussen weten (het is onverstandig om met alcohol op te rijden) en doen (mensen rijden toch met alcohol op).

Er waren al meerdere campagnes geweest om mensen te ...

Ir. Jan G.M. van der Zanden
Lid sinds 2019
Ik ben er meer voor dat de overheid zijn regels beperkt en vereenvoudigt. Dat lijkt me een stuk effectiever en efficiënter dan burgers met propaganda bestoken om vaak volstrekt irrationeel en onzinnig gedrag te vertonen dat ideologisch is gedreven!

Meer over Complexiteit versus eenvoud in organisaties