Een geweldig idee! En nu?

Het is moeilijk genoeg een mooi plan te bedenken, het wiel opnieuw uit te vinden, of te ontdekken hoe de zaken in elkaar steken. Wanneer U zo briljant bent geweest hét idee bedacht te hebben voor een lucratieve business, een strakke reorganisatie, een ondoorzichtige verkoop strategie of zelfs een volle zalen trekkende film of commercieel aantrekkelijk televisie-programma: hoe overtuigt U de rest van de wereld van uw succesformule?

Een idee overbrengen op anderen met de bedoeling er daadwerkelijk iets mee te doen wordt in verschillende sectoren ook wel een 'pitch' genoemd. De kunst van het pitchen is in principe voor iedere sector toepasbaar: commercieel, creatief, technisch of persoonlijk.

Voor het idee uw knappe kop verlaat, houd rekening met de volgende zaken: Zie:

(bron: INSPIRATIENET)<...

J.W. van den Boogert
Lid sinds 2019
Voor veel managers lijkt het belangrijk om met 'hún' idee hun persoonlijke belangrijkheid te onderstrepen. Een kritisch gesprek over het idee ontaardt dan vaak in een competentiestrijd. De kunst is om ideeen te genereren mét mensen samen. Dat je als manager daar voorwerk voor doet, vanuit een overtuiging dat het anders/ beter kan, is dan verdomd belangrijk. Zo geef je leiding aan ideeenontwikkeling en draagvlak samen. En dan is het wel zaak om dit met mensen samen te doen die niet vastzitten, en juist positief staan tegenover beweging (mits die verbetering brengt, en niet slechts als een oude wijn smaakt...) Ik begeleid zelf nu een ontwikkelteam, waarin juist ook iemand zit die én welwillend is, maar ook regelmatig ja-maar zegt. Dit is soms even lastig voor de anderen, maar maakt wel heel scherp wat praktisch haalbaar is en vooral HOE.
Leiding geven aan ruimte voor ideeen... is dat niet een mooi idee?
Jan Willem v.d. Boogert, www.condact.nl