Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Bijzonder dat jullie meer dan de helft van jullie betoog nodig hebben aan het afkraken van een voor jullie concurrerend concept. Ik begeleid al jaren zeer succesvol leiderschapexpeditie in verschillende vormen, waaronder het beklimmen van bergen. En ik kan jullie vertellen dat de metafoor nog steeds zeer passend is. Sterker nog, dat de vraag zelfs toeneemt. Hoe dan ook wens ik jullie uiteraard zeer veel succes met jullie concept.
Groet,
Matthijs
U heeft duidelijk meer verstand van zeilen dan van bergbeklimmen. De bergsport zoals u die schetst is een karikatuur, het is de bergsport van 25 jaar geleden. De sport heeft zich sterk ontwikkeld. De hedendaagse moderne bergbeklimmer richt zich op het beklimmen van supersteile (vertikale) Himalayabergen. Het liefst wordt de top beklommen via een route die nooit eerder door een mens is begaan. Dat is exploreren. Innoveren. Optimaal samenwerken. Aangezien je tijdens deze verticale expeditie altijd met het touw aan elkaar bent verbonden betekent dit: het hele team op de top, of niemand. Dit soort Himalaya expedities is in de 21e eeuw mogelijk door moderne inzichten over trainen en de belastbaarheid van het menselijk lichaam. En natuurlijk nieuwe lichte innovatieve materialen. Er is geen militaristische beslissingsstructuur meer maar een dynamisch situationeel leiderschap (let the strongest lead).
Het opzetten, voorbereiden en uitvoeren van dit soort expedities heeft zeer veel raakvlakken met de uitdagingen waar hedendaagse ondernemingen en managers voor staan. Continu veranderen, verbeteren en ontwikkelen. Het onbenutte potentieel in mensen en teams weten aan te boren. Dat gekoppeld aan een grote veerkracht, wat trainbaar is. Het merendeel van mijn klanten vraagt me vroeg of laat terug als spreker.
Ik heb ooit een presentatie van solozeiler Mark Slats gezien. Wij stonden beiden in hetzelfde programma. Er was zeer veel wederzijds respect en dat kwam terug in onze presentaties. Als je zelf een sterk verhaal hebt hoef je de ander niet af te kraken.
Een goede spreker weet zijn publiek op het puntje van zijn stoel te boeien en te inspireren, ongeacht of de insteek oceaanzeilen is of een Himalaya expeditie.
Melvin Redeker