Gebruik je eigen kracht bij de positionering van je organisatie

Columns

Afgelopen weekeinde las ik in het NRC weekblad een artikel over hoe middelbare scholen vandaag de dag leerlingen proberen te lokken. Hoe de verantwoordelijke schoolbestuurders gesteund door iets te snelle communicatie- en marketingexperts leerlingen werven. Met holle leuzes als ‘Omdat je meer wilt’, ‘Kleurt je leven’ en ‘Go for it’ proberen die scholen aan de weg te timmeren om zo de gewenste aantallen brugpiepers te kunnen vangen. En kosten nog moeite wordt gespaard: er zijn voorbeelden van scholen die daar jaarlijks meer dan €100.000 van hun publieke middelen aan spenderen. En daar dan ook nog trots op zijn! Want zo wordt een van de verantwoordelijke bestuurders gequoted in dat artikel: ‘We zijn toch wel een beetje automonteurs die ook nog een auto moeten verkopen’. En die uitspraak maak...

Albert Willem Knop
Lid sinds 2019
Ook scholen worden steeds meer bestuurd door managers. Die vinden zichzelf veel belangrijkdr dan de leraren en de leerlingen. Je moet eerst je leraren (en ook je leerlingen) belangrijker maken dan jezelf. Zij zijn de core business van de instelling. Als je je leraren de ruimte geeft om inspirerende performers te worden, dan kun je hen en de geinspireerde leerlingen ook met sukses inzetten voor promotie van je instelling. Dat gaat haast vanzelf. Als je de inspiratie aan de gang krijgt, gaat dat vanzelf. Dan gaat een school bruisen en dat spreekt zich heel snel rond en is ook op open dagen etc heel erg zichtbaar.
Dirk-Jan de Bruijn
Beste Albert-Willem,

Helemaal eens! Kijk maar eens naar succesvolle accountants, advocaten of organisatie-adviesbureau's: die worden geleid door mensen die zelf ook nog minstens met één been in de business staan. Die nog steeds met passie opdrachten uitvoeren en waarbij management meer wordt gezien als 'corveee' dan als de alwetende baas. Zou het aantal schoolbestuurders niet de kost willen geven die helemaal niet meer voor de klas staan of ooit hebben gestaan ...

Met groet,
Dirk-Jan
Kees Kok
Ik zie ook het omgekeerde op middelbare scholen. Goede docenten die het tot teamleider of schoolleider brengen en dan als zeer middelmatige manager niet adequaat de grote, complexe, professionele organisatie kunnen leiden die de school geworden is. Er wordt meer onderwijskundig leiderschap gevraagd dan in de tijd dat docenten vanaf de universiteit zo voor de klas werden gezet.

Docenten zijn tegenwoordig vaker part-timer, zij-instromer, terwijl er meer pedagogische en sociale problemen op hun bordje gelegd worden. Dat vraagt meer afstemming. Ook wordt er meer van de school verwacht, maatschappelijke problemen worden "over de schutting gegooid".
En laten we eerlijk zijn, niet iedere docent is professional en geïnspireerde performer die beter presteert als hij ruimte krijgt. Een aantal moet wel degelijk aangestuurd worden.

Veel schoolleiders zouden graag nog voor de klas staan maar komen daar niet aan toe omdat het managen een te zwaar beslag op ze legt. Blijft waar dat het principe van PR blijft "Be Good And Tell It". Holle leuzen werken inderdaad niet.

Ik ben geen directielid maar OOP-er en zeer afhankelijk van een goede samenwerking met docenten en schoolleiding.

Meer over Acquisitie