Afgelopen weekeinde las ik in het NRC weekblad een artikel over hoe middelbare scholen vandaag de dag leerlingen proberen te lokken. Hoe de verantwoordelijke schoolbestuurders gesteund door iets te snelle communicatie- en marketingexperts leerlingen werven. Met holle leuzes als ‘Omdat je meer wilt’, ‘Kleurt je leven’ en ‘Go for it’ proberen die scholen aan de weg te timmeren om zo de gewenste aantallen brugpiepers te kunnen vangen. En kosten nog moeite wordt gespaard: er zijn voorbeelden van scholen die daar jaarlijks meer dan €100.000 van hun publieke middelen aan spenderen. En daar dan ook nog trots op zijn! Want zo wordt een van de verantwoordelijke bestuurders gequoted in dat artikel: ‘We zijn toch wel een beetje automonteurs die ook nog een auto moeten verkopen’. En die uitspraak maak...
Gebruik je eigen kracht bij de positionering van je organisatie
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.
Helemaal eens! Kijk maar eens naar succesvolle accountants, advocaten of organisatie-adviesbureau's: die worden geleid door mensen die zelf ook nog minstens met één been in de business staan. Die nog steeds met passie opdrachten uitvoeren en waarbij management meer wordt gezien als 'corveee' dan als de alwetende baas. Zou het aantal schoolbestuurders niet de kost willen geven die helemaal niet meer voor de klas staan of ooit hebben gestaan ...
Met groet,
Dirk-Jan
Docenten zijn tegenwoordig vaker part-timer, zij-instromer, terwijl er meer pedagogische en sociale problemen op hun bordje gelegd worden. Dat vraagt meer afstemming. Ook wordt er meer van de school verwacht, maatschappelijke problemen worden "over de schutting gegooid".
En laten we eerlijk zijn, niet iedere docent is professional en geïnspireerde performer die beter presteert als hij ruimte krijgt. Een aantal moet wel degelijk aangestuurd worden.
Veel schoolleiders zouden graag nog voor de klas staan maar komen daar niet aan toe omdat het managen een te zwaar beslag op ze legt. Blijft waar dat het principe van PR blijft "Be Good And Tell It". Holle leuzen werken inderdaad niet.
Ik ben geen directielid maar OOP-er en zeer afhankelijk van een goede samenwerking met docenten en schoolleiding.