Wat gaat er mis in de relatie met de klant?

Columns

Ik ben sinds twee jaar werkzaam in de zakelijke dienstverlening en er is iets wat mij zeer intrigeert. In de relatie tussen klant en dienstverlener zie ik keer op keer dezelfde dingen mis gaan en komen adviseurs onbedoeld in vervelende situaties terecht. Het opbouwen van een professionele en effectieve relatie met de klant blijkt toch moeilijker dan gedacht. In de volgende situaties ging het mis...

Niet volgens verwachting?

Steven is gevraagd om voor een klant een plan van aanpak te schrijven met bijbehorend budget. Hij komt bij de klant om dit plan met het MT te bespreken (de klant heeft het plan niet eerder gezien). Steven begint enthousiast met het presenteren van zijn ideeën maar gaandeweg ziet hij dat de klant geïrriteerd raakt. Steven gaat iets harder praten en sneller door de pagina...

Daphne Riupassa - Mentor Touch
Voor welke doelgroep is dit artikel bedoeld? Scholieren? Beginnende trainers? Ik voel me als lezer van deze site en als professional niet echt serieus genomen als ik zo word toegesproken!
Sonja van Beveren
Ik vind de voorbeelden helder en duidelijk beschreven. De indruk wordt gewekt dat dit soort voorbeelden schering en inslag zijn in de relatie van adviseurs met hun klanten. Dat hoop en verwacht ik toch niet. Een goede adviseur overkomt dit volgens mij niet en dat heeft allemaal met zijn of haar manier van communicatie te maken. Doelbewuste communicatie noem ik het zelf altijd. Weet wat je wilt bereiken en neem vervolgens de stappen die nodig zijn. Echte interesse en aandacht voor de klant en alertheid in alles wat je vervolgens doet, zorgt ervoor dat de relatie bijna altijd goed is en blijft.

Meer over Klantgerichtheid