Financiele begrippen blijven een obstakel bij de communicatie

Als men een financial om uitleg vraagt, komt men vaak van een koude kermis thuis. Vaktermen, onduidelijke begrippen en afkortingen worden over de toehoorder uitgestort. De ingewikkelde taal van de financial kost ons met z'n allen veel tijd, en dus handen vol met geld.
Financials blinken uit in het gebruik van dit soort financieel jargon. Zelfs voor veel algemeen directeuren, managers, aandeelhouders en investeerders is financiële taal een taaie hap. Het kost ze de nodige uren om bijvoorbeeld de jaarrekening, mét toelichting, te doorgronden.

Maar dat zou wel moeten, omdat inzicht in de financiële positie juist van groot belang is voor deze beslissers. Hun besluitvorming baseren ze immers op deze.

Obstakels bij het communiceren

Voor veel financials is het lastig om zich begrijpelijk uit te d...


Jos Steynebrugh
Koen,
niet het jargon (de verpakking) maar de één-dimensionele (geld) top-down manier van denken is het grootste probleem van financials. Jargon kan je opzoeken in een begrippenlijst.

In mijn langjarige ervaring met budgetrondes heb ik gezien dat steeds dezelde fouten worden gemaakt: planningen die geen enkele verbinding hebben met enige realiteit. Spreadsheet geneuzel met een pollepel-topping van "vaste kosten" .

Op de werkvloer wordt met heel andere, niet financiele, cijfers en aannames gewerkt. Denk aan maximum aantal kilometers per dag, reistijd, aantal bezoeken per dag en vele anderen cijfers die randvoorwaarden hebben in het "uitvoerbare". Pas daarna komen omzetten en de financiële cijferbrei.

Mijn credo is: plan in handelingen en bereken wat die kosten. Daarna pas in geld. Dan zie je snel wat wel en wat niet mogelijk is. Gevolg is een financiele planning die blijft staan als je stevig aan de tafel schudt.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent

Meer over Interne communicatie en samenwerking