Opschalen naar de 1040 urennorm is een gotspe!

Scholen weigeren massaal aan de door de ivoren-torendenkers van het ministerie van Onderwijs (e.d.) ontwikkelde 1040-urennorm te voldoen. Hun argument is even valide als begrijpelijk: de roosters voor het komende jaar staan al vast op 1000 uur en daar vrot je natuurlijk niet zomaar even de ontbrekende 40 uur in. Daarnaast is het argument van geld – een telkens maar weer terugkerend fenomeen – een andere boeg waarover het wordt gegooid. Kortom, scholen willen het gewoon niet.


Sander Dekker is jong, VVD’er en voormalig wethouder van Financiën in Den Haag. Dat zijn drie ernstige handicaps in het doorgronden van waar het in het onderwijs echt over gaat. Dat iemand jong is, gaat vanzelf over, een liberale achtergrond niet en stadsboekhouder geweest te zijn is een manco dat tot ver in de tijd iedere ontwikkeling zal doen stokken. Onderwijskundige ontwikkelingen, wel te verstaan.
Wie ooit heeft bedacht dat een jaar op de middelbare school 1040 uur moet duren, zal zelfs met een WOB-verzoek nooit kunnen worden opgehelderd. Hoeft ook niet, we hebben de staatssecretaris om verantwoordelijk hiervoor te houden. 1040 uur onderwijs moeten scholieren per jaar ondergaan. Dat zijn 26 weken van 40 uur. Dat is precies een half jaar. In die zin is het een mooie calculatie. Maar waar is deze op gebaseerd?
Door uit te gaan van een bepaald aantal uren, leg je slechts één ding vast; namelijk hoe lang een scholier gevangen zit tussen de muren van een schoolgebouw. Het zicht minder dan niks over de kwaliteit van het onderwijs en de ontwikkeling van de scholier. Met andere woorden: is een havo-scholier die 5.200 uur op school heeft gezeten beter voorbereid op z’n examen dan eentje die er ‘slechts’ 5.000 op heeft zitten? Zal die tijdknijper minder berispelijk spellen dan de scholier die netto vijf weken meer les heeft gehad?
Uiteindelijk gaat het erom dat je snapt hoe het ex-kofschip werkt, en of je dat nou in zes of in zeven uur onder de knie hebt, is je eigen zaak. Als je het maar snapt.
Sander Dekker moet dus maar lekker een jaartje op een havo les gaan geven, eens kijken of hij dan nog denkt dat 40 uur opleggen effect heeft.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Michel Berendsen
Ik ben het eens met het protest tegen de 1040-urennorm. Het moet gaan om kwaliteit en niet om kwantiteit. In mijn onderwijsvlog over de 1040-urennorm ga ik hierop in en doe ik een tegenvoorstel. http://www.youtube.com/watch?v=a-iAHAJ2u8U